اینجا هستید:

تفاوت موزاییک با سرامیک

به اشتراک بگذارید:

بررسی دقیق تفاوت موزاییک با سرامیک

از گذشته های دور تا به امروز از موزاییک به عنوان یک دیوارپوش و کفپوش رایج استفاده شده است که از این محصول در سراسر جهان استفاده می شود.

معرفی موزاییک وسرامیک +اجزای آن

با توجه به پیشرفت علم و مدرن شدن زندگی انواع مختلفی از کفپوش ها در بازار وجود دارد اما هنوز استفاده از موزاییک وسرامیک  طرفداران خاص خود را دارد.

تفاوت موزاییک با سرامیک

موزاییک چیست؟

موزاییک نوعی کفپوش بر پایه بتن است که بسیار فشرده و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است در مکان های عمومی گرفته تا حیاط منازل و قسمت های داخلی ساختمان کاربردهای فراوانی دارد.

این محصول مانند کاشی و سرامیک به صورت پازلی چیده میشود و به یک روش نصب می شود علاوه بر اینکه موزاییک از محصولات سیمانی و بر پایه بتن تولید می شود مواد دیگر به آن اضافه می شود.این مواد عبارتند از

  • آب
  • سنگ ریزه
  • ماسه بادی موزاییک و انواع مختلف آن
  • شن و ماسه
  • رنگ شیمیایی
  • سیمان رنگی
  • سیمان سیاه و سفید

موزاییک خود از دو بخش ساخته می شود.

موزاییک ها  در هنگام ساخت روش های مشابهی باهم دارند  وبه دلیل  کاربری که  موزاییک ها دارند باید مستحکم ودر برابر فشار  عوامل مختلف  مقاوم باشند به همین دلیل از دولایه ساخته میشوند.

بخش زیرین

بخش زیرین موزاییک را میتوان قسمت اصلی و مهم موزاییک در نظر گرفت مهمترین موضوع که این قسمت وجود دارد ضخامت بخش زیرین موزاییک است که بیشتر از لایه رویی است و تمامی فشار بر روی این قسمت است.

بخش رویی

بخش رویی موزاییک مانند لایه های زیرین از بتن است با این تفاوت که لایه آن ضخامت کمتری دارد امروزه یکسری از موزاییک ها تولید می شود که شامل یک لایه بوده روش تولید این محصول به صورت پرس بوده و احتیاج به ساب خوردن ندارد.

موزاییک به دو روش پرسی و لرزشی تولید می شود موزاییک پرسی همانطور که از نامش پیداست از طریق فشار و پرس شدن مصالح سیمانی محکم شده که احتیاج به ساب خوردن دارند، در روش لرزشی از سنگدانه های ریز در تولید موزاییک استفاده نمیشود نیازی به ساب خوردن ندارند و از طریق لرزش بدون هیچ فشاری از طریق لرزش در قالب صاف می شود.

موزاییک خود انواع مختلفی دارد که شامل:

  • موزاییک شیاردار،
  • موزاییک پلیمری
  • موزاییک پرسی
  • موزاییک سیمانی،
  • موزاییک سنگ دار
  • موزاییک شسته

تفاوت موزاییک با سرامیک

این موزاییک ها نام برده  کاربردهای زیادی در مکان های مختلف دارد از موزاییک  حیاط به عنوان کفپوش حیاط ویلاها، حمام، پشت بام، محوطه سازی  و پیاده رو های شهری استفاده می شود چون موزاییک سطح ناهموار و سختی دارد و به دلیل جذب بالای رطوبت امروزه از آن به عنوان کفپوش حمام و آشپزخانه زیاد استفاده نمی شود.

سرامیک چیست؟

سرامیک در اصل یک نوع کاشی است که در فضاهای داخلی خانه به عنوان کفپوش و دیوار پوش استفاده می شود و به دلیل جذب پایین رطوبت و آب از مقاومت بالایی برخوردار است برای ساخت سرامیک معمولا از مواد خام مانند خاک رس، کائولینیت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون،کاربید تنگستن و مواد خالص دیگر را با آب مخلوط کرده مواد بدست آمده را در قالب ریخته و در دستگاه خشک میکنند و در کوره ها حرارت می دهند.

سرامیک و درجه بندی از لحاظ سختی

سرامیک ها معمولا یک لایه لعابی بر روی آنها کشیده می شود این لعاب ها جنبه زیبایی دارند که باعث جلوه دادن به سرامیک می شود ضد آب براق و رنگی است این لعاب یا بر روی سرامیک خشک یا بعد از مرحله پخت در کوره بر روی آن قرار می گیرد و دوباره سرامیک وارد دستگاه شده که به نوع دوباره کاری در تولید سرامیک است.

امروزه نوع جدید از سرامیک با روکش لعابی تولید می شود که با توجه به تنوع رنگ و طرح زیادی که دارد طرفداران زیادی در بازار دارد از مزایای استفاده از سرامیک می توان به عمر طولانی مقاومت بالای آن در برابر شرایط محیطی، ماندگاری رنگ تنوع زیاد در طرح و رنگ، از لحاظ بهداشتی مناسب مکان های مختلف و دمای ذوب بالایی دارند.

انواع مختلف سرامیک

سرامیک بر اساس ظاهر، جنس، درجه سختی و اندازه به انواع مختلفی تقسیم‌ می شوند اینکه از چه نوع سرامیکی استفاده کنیم به هزینه و بودجه و سلیقه خود شخص بستگی دارد

تفاوت موزاییک با سرامیک

سرامیک بر اساس جنس

  • سرامیک پرسلان
  • سرامیک غیر پرسلان
سرامیک های پرسلان

از خاک رس تصفیه شده و ماسه خیلی ریز و فشار بالا ساخته میشود

سرامیک های غیر پرسلان

از خاک رس تصفیه نشده و در دما و فشار خیلی کمتر تولید می شود.

سرامیک از نظر ظاهر

سرامیکا از نظر ظاهر به دو دسته مات و براق تقسیم می شوند که اکثریت مردم طرفدار سرامیک های براق هستند براق بودن سرامیک به نوع لعابی که بر روی آن کشیده میشود بستگی دارد

سرامیک بر اساس درجه سختی

سرامیک ها بر اساس فشار خاک رس و میزان حرارت در حین تولید از نظر سختی به پنج دسته تقسیم می شوند سرامیک با درجه سختی کم باید در محل های کم رفت آمد مانند حمام و سرویس بهداشتی نصب شوند در مقابل سرامیک با درجه سختی بالا بسیار مقاوم بوده و عمر طولانی دارد.

تفاوت موزاییک و سرامیک در چیست.

موزاییک و سرامیک به عنوان دو پوشش دهنده اصلی برای کف قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود بیشتر از سایر متریال ها در فضای باز نصب می شود.

با روی کار آمدن صنعت کاشی و سرامیک و تولید سرامیک های مقاوم در فضاهای باز، پارکینگ و حیاط استفاده های زیادی از این محصول می شود از آنجا که موزاییک طرح و رنگ کمتری نسبت به سرامیک دارد و مقاومت کمتری در برابر نفوذ آب دارد جای خود را در ساخت و ساز به سرامیک داد، امروزه شاهد استفاده رایج از سرامیک در‌مکان های مختلف هستیم.

تفاوت هایی که در کاشی و سرامیک و موزاییک وجود دارد در نوع مواد اولیه و مراحل ساخت و تولید آن است، تفاوت ظاهری این محصول در ضخامت موزاییک است که قطورتر از سرامیک بوده و سرامیک لایه نازکی دارد.

موزاییک وزن سنگین و بافت متخلخل دارد که نصب و اجرای آن احتیاج به زیر سازی و افراد مجرب و کاربلد دارد.

تعریف کاشی چیست؟

کاشی که متریال اصلی آن مشابه سرامیک می باشد از خاک رس و سفال ساخته میشود فقط کاربرد کاشی با سرامیک متفاوت است. مزایای ای که کاشی نسبت به سرامیک دارد قابل نصب در مکان هی مختلف می باشد. مثل حمام، سرویس بهداشتی،نصب در آشپزخانه و… .

تفاوت موزاییک با سرامیک

تفاوت بارز سرامیک و موزاییک در مقاوم بدون آنها و تحمل فشار های وارده است امروزه با توجه به فناوری های مدرن و جدید سرامیک هایی با کیفیت های بیشتر که مقاومت بالایی در برابر فشارهای جوی دارند تولید می شود که میتوان با خیالت راحت در فضای های باز نصب کرد و مقاوم در برابر فرسایش و تخریب در اثر رفت و آمد هستند

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *