اینجا هستید:

نکات مهم مراقبت از واش بتن

به اشتراک بگذارید:

نکات مهم مراقبت از واش بتن

واش بتن نوعی موزاییک (به معنای بتن شسته) است. این کفپوش های بتنی از سنگدانه های رنگی ریز برجسته ساخته شده اند و برای محوط سازی پارک ها، ویلاها و … استفاده می شوند. بیشتر واش بتن ها از نوع بتن اکسپوز بوده، استحکام بالایی داشته و به آسانی قابل نصب هستند.

انتخاب موزاییک مناسب

هنگام خرید واش بتن بهتر است به ابعاد موزاییک، نوع موزاییک و رنگ آن توجه کنید. شرایط محیطی زندگی شما و محوطه ای که برای این کار در نظر گرفته اید نکاتی مهم در انتخاب واش بتن هستند. غیر از مواردی که ذکر شد باید به کاربری محیط تان مانند اینکه در آپارتمان،‌ منزل مسکونی، ویلایی یا دولتی هستید نیز توجه داشته باشید. علاوه بر این باید سرمایش و گرمایش محیط را بررسی کرده و نوع شست و شوی محیط را در نظر بگیرید تا بعداً با مشکلی مواجه نشوید. در ادامه به نکاتی برای انتخاب نوع موزاییک واش بتن مناسب اشاره خواهیم کرد.

اگر قرار است در ساختمان شما از سازه های طبیعی و مصنوعی استفاده شود، پیشنهاد می کنیم واش بتن هایی را که تناسب رنگ و ساختار دارند را نصب کنید. موزاییک های واش بتن در مناطق گرمسیر قابل نصب بوده اما ممکن است در مناطق سردسیر قابل استفاده نباشند.

نکات مهم مراقبت از واش بتن

در انتخاب ابعاد نیز توجه داشته باشید. از واش بتن های بزرگ می توان در فضاهای بزرگ و هم در فضاهای کوچک استفاده کرد. پیشنهاد می شود از واش بتن های کوچک در محیط های کوچک استفاده نکنید، زیرا فضای شما شلوغ به نظر می رسد و کوچکتر از چیزی که هست نشان داده خواهد شد.

در محیط های بزرگ از واش بتن های روشن استفاده کنید، روشنایی واش بتن ها محیط شما سر زنده و زیبا نشان خواهند داد. از موزاییک های تیره در مسیر راهروها و تک لاین ها استفاده کنید.

نصب اصولی در هنگام نصب واش بتن

قطعاً نصب و اجرای واش بتن باید با اصول صحیح طراحی انجام شود. برای نصب واش بتن ابتدا باید زیر سازی اصولی صورت گرفته و محوطه را با شیب مناسب مسطح کنید. این کار را می توان با ملات ماسه و سیمان انجام داد. پس از آن واش بتن ها روی ملات ها قرار خواهند گرفت. در مواردی دیده شده که بدون ملات اقدام به نصب این موزاییک ها کرده اند که بعد از مدت کوتاهی از جای خود درآمده، شکسته یا شکل نامناسبی پیدا می کنند.

باید سطح زیر کار به خوبی کوبیده و متراکم شده باشد تا دیگر شاهد جابه‌جایی موزاییک ها نباشیم. در هنگام نصب دقت داشته باشید معمولا ۱ الی ۵ سانتی متر را به بند اختصاص دهید. برای پر کردن بندها از سیمان، چمن، سنگ و یا چیزهای دیگر استفاده کنید. سایز واش بتن ها متنوع بوده و شما می توانید مطابق با سلیقه خود آنها را سفارش دهید.

نحوه اجرای واش بتن

برای نحوه اجرای واش بتن باید به موارد زیر مرحله است توجه کنید :

  • مناسب سازی سطح زیرکار
  • شیب بندی مناسب
  • ملات زیر کار
  • نگهداری و سیراب نمودن ملات
  • بندکشی واش بتن ها

نکات مهم مراقبت از واش بتن

مراقبت از واش بتن

هنگامی که میزان آلودگی واش بتن ها بالا می رود باید آنها را بشویید. این کار را می توانید با آب و اسید موریاتیک انجام دهید. آب و اسید موریاتیک را با هم مخلوط کنید و با قلمو روی سطح موزاییک بکشید. کمی صبر کنید تا اسید وارد واش بتن شود، سپس با آب موزاییک ها را شست و شو دهید.

قبل از استفاده از واش بتن ها و راه رفتن روی این موزاییک ها بهتر است آنها را چند باری آب بدهید. همانطور که استادکاران حرفه ای روی سیمان آب می ریزند تا سیمان قوام پیدا کند، واش بتن ها هم توسط این کار قوام پیدا کرده و دوام شان بالا می رود.

به منظور موفقیت در این کار به عنوان تست، مقداری آب روی موزاییک بریزید اگر آب به داخل موزاییک نفوذ نکرد یعنی واش بتن شما محکم است و اگر آب به داخل موزاییک نفوذ کرد، باید آن را به اصطلاح آب بندی کنید. می توانید از عایق های با کیفیت نیز استفاده کنید. برای این کار سطح واش بتن را تمیز کرده و سپس آن را عایق کاری کنید. بعد از عایق کاری می توانید واش بتن ها را تمیز کرده و از آن استفاده کنید.

پس از نصب واش بتن مراقب باشید تا سیمان یا دوغاب روی موزاییک ها نریزد. این مصالح به درون سنگ های سطح واش بتن نفوذ می کنند و تمیز کردن آن نیز غیرممکن است. از مواد شوینده پر قدرت مثل اسیدها (مایع من) یا نمک ها استفاده نکنید. این مواد موزاییک واش بتن را خراب می کنند.

سوالات متداول نکات مهم مراقبت از واش بتن

1 انتخاب واش بتن با کیفیت و نصب اصولی 2قبل از استفاده از واش بتن ها و راه رفتن روی این موزاییک ها بهتر است آنها را چند باری آب بدهید. همانطور که استادکاران حرفه ای روی سیمان آب می ریزند تا سیمان قوام پیدا کند، واش بتن ها 3 هنگامی که میزان آلودگی واش بتن ها بالا می رود باید آنها را بشویید. این کار را می توانید با آب و اسید موریاتیک انجام دهید. آب و اسید موریاتیک را با هم مخلوط کنید و با قلمو روی سطح موزاییک بکشید. کمی صبر کنید تا اسید وارد واش بتن شود، سپس با آب موزاییک ها را شست و شو دهید.
مناسب سازی سطح زیرکار شیب بندی مناسب ملات زیر کار نگهداری و سیراب نمودن ملات بندکشی واش بتن ها

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *