اینجا هستید:

اصول لنداسکیپ در معماری

به اشتراک بگذارید:

اصول لنداسکیپ در معماری چگونه است؟

اگر بخواهیم با معنا و مفهوم لنداسکیپ در معماری آشنا شویم، در کلام ساده می توانیم آن را به عنوان زیبایی شناختی و زیبا سازی معنا کنیم. چیدمان منطقی و آگاهانه ی المان ها در کنار هم را لنداسکیپ می گویند.

در علم معماری، برای ساختن یک خانه، ابتدا طرح آن را روی کاغذ می آورند. قبل از شروع به ساخت خانه، باید محوطه  ساختمان، فضاهای دورو بر و محیط اطراف را به شکل زیبایی طراحی کرد.

این زیباسازی می تواند در قیمت خانه و ایجاد روحیه در ساکنین، بسیار موثر باشد. در شهرسازی های فعلی در ایران، متاسفانه هیچ کدام از اصول لنداسکیپ ها رعایت نمی شود. تا چشم کار می کند، خانه های سازمانی و ساختمان هایی ساخته شده اند که حتی یک پیاده رو ساده در جلوی ساختمان وجود ندارد.

اصول لنداسکیپ در معماری

انواع لنداسکیپ و محوطه سازی فضای سبز

برای ایجاد محوطه سازی فضای سبز، گزینه های زیادی وجود دارد که می توان با الگو برداری از آنها، یک منظره و لنداسکیپ زیبا را برای خانه درست کرد. وجود چیدمان گل و فضای سبز چه در ویلا و چه در آپارتمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. چشم انداز سبز و محوطه سازی می تواند آرامش خاصی به آن ها بدهد تا از دیدن منظره لذت ببرند.

فضای سبز خانه های ویلایی از ضروریات یک خانه ی ویلایی محسوب می شود. البته در آپارتمان ها هم می توان فضای سبز و محوطه ی زیبا درست کرد. در کل یه نوع سبک لنداسکیپ برای ایجاد فضای سبز در خانه مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آن ها اصلا فضای زیادی نمی خواهند و می توان در تراس یک آپارتمان هم به کار برد و برخی فضای بسیار زیادی می خواهند که مناسب ویلاها می باشد. انواع لنداسکیپ در معماری شامل:

  • سبک کلاسیک
  • سبک طبیعت گرایانه
  •  سبک مدرن

هر کدام از این سبک ها شامل طراحی و مدل های خاصی هستند که متراژهای کم یا زیادی را برای کار می طلبند. همچنین نوع درختان و گل های به کار رفته در آن ها متفاوت است. برای مثال، در سبک کلاسیک که تقریبا مربوط به قرن 18 میلادی به قبل است،

باغ هایی به سبک مراکشی یا ایرانی و یا فرانسوی ساخته می شود که هر کدام دارای گل ها و درختان خاصی است. باغ های فرانسوی در نواحی سردسیر کاربرد دارند.  زیرا شامل گل و درختانی است که به سرما مقاوم اند. و یا در باغ های به سبک مراکشی، درختان نخل باید وجود داشته باشد که بیشتر در نواحی گرم استفاده می شود. باغ های ایرانی هم که متراژ زیادی می خواهند تا بتوان تمام المان های ایرانی بودن را در آن پیاده سازی کرد.

اصول طراحی لنداسکیپ برای فضاهای سبز مسکونی

برای فضاها سبز مسکونی باید یک سری اصول را مد نظر قرار داد. طراحی محوطه سازی برای آپارتمان و یک تراس کوچک، صد در صد با یک خانه ی ویلایی چند صد متری، بسیار متفاوت است. برای طراحی فضای سبز مسکونی باید خودتان را یک نقاش فرض کنید و منظره ای که می خواهید پدید بیاورید را یک نقاشی تصور کنید.

بهتر است تمام اطول و المان های محوطه سازی را به طور دقیق و یک پارچه استفاده کنید. یکپارچگی در بکارگیری مصالح و درختان و گل ها، می تواند چشم بیننده را خیره کرده و به او آرامش دهد. مواظب باشید که در طراحی و به کارگیری درختان و گلها، زیاده روی نکنید. هر چیزی به اندازه ی خودش شیرین است. بیش از آن دل را می زند و ذهن را دچار به هم ریختگی می کند. رعایت تک تک اصول طراحی لنداسکیپ می تواند فضای زیبایی را پدید بیاورد.

استفاده از سنگ رودخانه

یکی از زیباترین المان ها و مواد و مصالحی که می توان در طراحی لنداسکیپ استفاده کرد، سنگ رودخانه می باشد. سنگ رودخانه در قالب قلوه سنگ، سنگ ریزه یا حتی انواع موزاییک ، می تواند نقش موثری در زیبا سازی فضا داشته باشد. علاوه بر زیبایی، مصرف آب را می توان کاهش داد. طراحی فضاهای سبز، گاهی به قدری زیاد است که برای آبیاری آن، مشکلاتی از قبیل کمبود آب وجود خواهد داشت. اما استفاده از سنگ رودخانه، این معضل را حل کرده است.

اصول لنداسکیپ در معماری

استفاده از مبلمان شهری در لنداسکیپ

لنداسکیپ و طراحی آن در فضاهای مسکونی و غیر مسکونی، نیازمند یک سری محوطه سازی است. در محوطه سازی دو بخش وجود دارد. بخش متریال و بخش مصنوعات فضای باز یا همان مبلمان شهری.

در بخش مبلمان شهری یا مصنوعات فضای باز می توان به آلاچیق، استند گل، فلاور باکس، نیمکت و سطل و غیره اشاره کرد. وجود این مصنوعات می تواند زیبایی فضا را تا حد زیادی تضمین کند. در فضاهای مسکونی و غیر مسکونی می توان از مبلمان شهری در جهت ساخت یک سری المان استفاده کرد. مثلا آب نما یکی از این المان هاست که اصولا جنس اکثر مصنوعات فضای باز، از چوب پلاست می باشد.

 کلام آخر

استفاده از طراحی لنداسکیپ، قبل از شروع ساخت یک بنا و ساختمان، بسیار ضروری می باشد. البته فضاسازی محیط مسکونی یا غیر مسکونی بعد از سال ها نیز، امکان پذیر است شما می توانید جهت طراحی واجرا  محوطه سازی می توانید با کارشناسان پروفسورکو به صورت انلاین وحضوری به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید کافیست با شماره : 09123471574 در ارتباط باشید.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *