اینجا هستید:

  • خانه
  • >
  • مقاله
  • >
  • انواع سبک‌های محوطه‌سازی با ایده‌های پروفسور
انواع سبک‌های محوطه‌سازی

به اشتراک بگذارید:

انواع سبک‌های محوطه‌سازی با ایده‌های پروفسور

انواع سبک‌های محوطه‌سازی از‌ ایده‌های مختلف و خلاقانه برای پیوند زدن هنر و صنعت استفاده می‌کند. محوطه‌سازی اقدامی است که افراد طی آن زمین یا محوطه‌ای خارجی مثل حیاط خانه یا ویلا را با اهداف زیبایی‌شناسی و کاربردی کردن تغییر می‌دهند. محوطه‌سازی و ساخت مبلمان شهری به مکان‌ها ویژگی‌های قابل مشاهده‌ای می‌دهد و با سبک‌های مختلفی مثل سبک کلاسیک یا انگلیسی و سبک‌های مدرن‌تر انجام می‌شود.

انواع سبک محوطه سازی

ویژگی مشترک بیشتر سبک‌های محوطه‌سازی با‌ ایده‌های مختلف تلاش برای حفظ خصلت‌های برگزیده طبیعی است؛ یعنی اگر در یک محوطه بیرونی حضور یک درخت یا یک قطعه سنگ مهم تلقی شود، طراحی محوطه‌سازی برای حفظ و بهتر به چشم آمدن این عناصر تلاش می‌کند. در محوطه‌سازی به‌غیراز استفاده از عناصر طبیعی، به کار گرفتن عناصر انتزاعی و مصنوعی مثل نورپردازی و ایجاد جلوه‌های ویژه آب‌وهوایی مانند فواره‌ها هم مهم است، اما ترجیح کلی در طراحی محوطه و ایجاد لندسکیپ، مصالح طبیعی مثل سنگ رودخانه است. مجموعه صنعتی پروفسور در کنار تولید و ارائه مناسب‌ترین مصالح در این زمینه، برای طراحی و اجرای بهتر محوطه‌ ایده‌های دارد که بد نیست آن‌ها را مرور کنید.

انواع سبک‌های محوطه‌سازی

سبک کلاسیک در محوطه‌سازی

سبک‌های کلاسیک و شناخته شده همیشه برای طراحی فضا‌های داخلی و خارجی گزینه خوبی هستند، اما اگر این سبک بدون کم‌وکاست طبق الگوی اصلی اجرا شود و در آن خلاقیت به کار نرود، ممکن است به‌عنوان انتخاب محافظه‌کارانه متهم شود. بهتر است سبک‌های مشهور طراحی با ویژگی جغرافیایی و فرهنگی اقلیم مورد نظر ترکیب شود تا در نهایت هماهنگی بیشتری بین تمامی اجزا برقرار شود.

در سبک کلاسیک محوطه‌سازی یا سبک باغ‌ها و حیاط‌های انگلیسی، گیاهان، اصول هندسه، ایجاد نقاط کانونی چشمگیر، تقارن و استفاده از قطعات بزرگ مثل سنگ‌ها و مجسمه‌ها اهمیت زیادی دارد. بااین‌حال اگر شرایط زندگی امروزی را در نظر بگیریم، باید تا حدودی قواعد کلی سبک کلاسیک محوطه‌سازی را تغییر بدهیم.

این کار باید با هدف کم کردن از نقش گیاهان و بهینه کردن فضا‌های بیشتر جهت ساخت مبلمان و مکان‌های قابل استفاده است. در این سبک می‌توان گذرگاه‌ها را با استفاده از مصالحی مثل واش بتن یا قلوه سنگ بزرگ  ساخت و حوضچه‌ها، آب‌نما‌ها و قطعات بزرگ را حذف کرد، اما تقارن و رعایت اصول هندسی مواردی هستند که می‌توانید حفظ کنید و از محوطه ساده و زیبا طبق این اصول لذت ببرید.

سبک مدرن در محوطه‌سازی

اگرچه واژه مدرن در بیشتر موارد، تجهیزات پیشرفته، سادگی و استفاده حداقلی از اجزاء را به ذهن متبادر می‌کند، در مورد محوطه‌سازی به خیلی از این موارد اشاره ندارد. از این نوع سبک باید به‌صورت گزینشی استفاده شود تا با ذات کلی محوطه‌سازی که برقراری تعادل و زیبایی بین عناصر متضاد طبیعی و مصنوعی است، هماهنگ شود. طبق اصول مدرن در محوطه‌سازی، استفاده از گیاهان باید محدود شود و این مسأله شاید موردپسند خیلی از افراد نباشد.

این سبک درزمینهٔ بهینه کردن فضا‌ها و کاربردی کردن آن‌ها بهترین انتخاب است، اما برای همه‌ی سلیقه‌ها و منظر‌های زیبایی‌شناسی مناسب نیست. ازنظر مجموعه صنعتی پروفسور به کار گرفتن طراحی‌های مدرن در محوطه‌سازی برای فضا‌های خیلی کوچک یا خیلی بزرگ مناسب‌تر است. سبک مدرن در محوطه‌های کوچک فضا‌ها را بهینه می‌کند و حضور کوچک‌ترین اجزای طراحی مثل یک گلدان کوچک را هم به چشم می‌آورد. بهینه کردن و پوشش دادن فضا‌های بیشتر در محوطه‌های بزرگ‌تر هم به این دلیل بهتر است که به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی محیط ناشی از عناصر طبیعی را کم می‌کند و در طولانی‌مدت باعث دل‌زدگی افراد نمی‌شود.

سبک مدیترانه‌ای در طراحی محوطه

سبک مدیترانه‌ای یا گرمسیری مورد علاقه افرادی است که دوست دارند حالات اقلیم مدیترانه را در محوطه شخصی خودشان ایجاد کنند. همین‌طور این سبک تا حدی مناسب محوطه‌سازی ویلا و ساخت مبلمان شهری در شهر‌های شمالی یا برخی از جزایر جنوبی کشور است. محوطه‌هایی که به استخر هم مجهز شده‌اند گزینه خوبی برای اجرای سبک مدیترانه‌ای در محوطه‌سازی است.

سرسبزی و استفاده از رنگ‌های جسورانه ویژگی بارز این سبک است و به همین دلیل واش بتن های رنگی برای کف‌سازی در این محوطه‌ها مصالح مناسبی هستند. استفاده از سنگ رودخانه سفید هم تا حد زیادی به شبیه کردن فضای محوطه‌های مدیترانه‌ای با اقلیم اصلی کمک می‌کند. در این سبک محوطه‌سازی، کاشت یک یا چند بوته گل یاس و نگه‌داری از یک درخت زیتون توصیه می‌شود.

انواع سبک‌های محوطه‌سازی

برای محوطه‌سازی چه ملاک‌هایی مهم است؟

  •  درک کلی از اصول باغداری و شناخت گیاهان
  •  درک شرایط زمین و خصلت‌های خاک
  •  در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های پدیده‌های مختلف طبیعی مثل موقعیت تابش نور خورشید در ساعات مختلف روز، وضعیت بادخیزی، تغییرات آب‌وهوایی و… که برای دوام و انتخاب مصالح محوطه‌سازی مهم است.
  •  شناخت کافی از مصالح اصلی محوطه‌سازی مثل قلوه سنگ، واش بتن، سنگ ورقه‌ای و…
  •  درک درست نیاز‌ها و قابلیت‌های مورد انتظار بعد از تکمیل شدن محوطه‌سازی
  •  در صورت امکان، در نظر گرفتن شرایط زیست جانوران دیگر هم ملاکی است که در اجرای آن به محوطه‌سازی یا ساخت مبلمان وجهه‌ای فراتر از جنبه‌های زیباشناسی و کاربردی می‌دهد.

انواع سبک‌های محوطه‌سازی

کلام آخر

اجرای محوطه سازی در انواع مختلف مستلزم مواردی است که در هنگام طراحی و اجرا محوطه سازی در مکان های مختلف باید توجه کرد.اگر قصد اجرای محوطه سازی را دارید حتما این کار را به افراد متخصص و حرفه ی بسپارید  مجموعه پروفسور بهترین گزینه برای محوطه سازی است.کافیست از طریق شماره: 09123471574با کارشناسان این مجموعه مشاوره دریافت کنید.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *