اینجا هستید:

  • خانه
  • >
  • مقاله
  • >
  • ساختمان بتن آرمه چیست؟ و در چه مکان های کاربرد دارد.
ساختمان بتن آرمه چیست و در چه مکان های کاربرد دارد.

به اشتراک بگذارید:

ساختمان بتن آرمه چیست؟ و در چه مکان های کاربرد دارد.

امروزه از مصالح ساختمانی مختلفی برای اجرای اهداف مختلف استفاده می شود که بتن آرمه یکی از پر کاربرد ترین آن ها به حساب می آید. بتن آمره یا بتن مسلح نوعی بتن آماده و مسلح می باشد که آن را به وسیله ی فولاد یا میلگرد تقویت کرده اند.

استفاده از ترکیب بتن و فولاد در کنار و لا به لای هم، باعث افزایش استحکام و مقاومت بالای سازه می شود.
علاوه بر این، انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالا تری را نیز به وجود خواهد آورد. این نوع از قطعات، به عنوان مصالح ساختمانی از پیش ساخته شده در نظر گرفته می شوند که کاربرد اصلی آن ها نیز در بتن ریزی می باشد. بر اساس ارزیابی های کیفی مختلف، بتن آرمه را به عنوان مقاوم ترین نوع مصالح ساختمانی به حساب می آورند که در سراسر جهان و در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی بتن آرمه و آنچه در مورد واش بتن درجا باید بدانید، خواهیم پرداخت.

ساختمان بتن آرمه چیست و در چه مکان های کاربرد دارد.

کاربرد بتن آرمه در محیط های مختلف

استفاده از بتن آرمه با مقاومت بالایی که دارد، می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باشد. فولادی که در بتن آرمه به کار رفته است، مقاومت کششی و استحکام بسیار بالایی را به سازه می بخشد و همین امر باعث محبوبیت آن نسبت به دیگر انواع مصالح ساختمانی شده است.

فرق بتن و بتن آرمه چیست؟

همان طور که گفتیم، بتن آرمه از ترکیب بتن و فولاد تولید می شود که همین امر باعث بالا رفتن مقاومت کششی و استحکام آن می شود. اما بتن ساده از ترکیب سیمان و آب تولید می شود که مقاومت کششی لازم را ندارد و نسبت به بتن آرمه نیز کاربرد کمتری دارد.
بنابراین می توان گفت که فرق اصلی بتن و بتن آرمه در فولاد مورد استفاده در بتن آرمه است. این عامل باعث تفاوت در کاربرد های آن ها نیز شده است. به گونه ای که امروزه به دلیل مقاومت کششی بالایی که بتن آرمه دارد، از آن در پروژه های ساختمانی مختلف استفاده می کنند. در ادامه به برخی از مهم ترین کاربرد های بتن آرمه می پردازیم.

در ساختمان های بزرگ و چند طبقه معمولا از بتن آرمه برای ساخت ستون ها استفاده می کنند که باعث سرعت در روند انجام کار شده و اصولی تر می باشد. همچنین از این قطعات برای ساخت پایه های پل استفاده می شود. این کاربرد بتن آرمه در جاده سازی بسیار مهم می باشد. از دیگر کاربرد های مهمی که بتن آرمه دارد، می توان به ساخت باند فرود، احداث کانال های آبیاری، ساخت سازه های آبی و یا شناور، ساخت سازه های از پیش ساخته شده اشاره کرد.

منظور از ساختمان با سازه های بتن آرمه چیست؟

در ساختمان های مختلف برای پیشبرد سریع تر پروژه ها، از قطعات آماده و انواع بتن آرمه استفاده می شود. ساختمان هایی که به این صورت ساخته می شوند را ساختمان های با سازه های بتن آرمه می گویند. معمولا این ساختمان ها از لحاظ مقاومت و استحکام در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند و می توان از آن ها به عنوان مقاوم ترین ساختمان ها نیز یاد کرد.

ساختمان بتن آرمه چیست و در چه مکان های کاربرد دارد.

امروزه برای پی ریزی ساختمان و ایجاد ستون های بزرگ و کوچک، از این سازه ها استفاده می شود. مهم ترین قسمت بتن آرمه نیز آرماتور های فولادی موجود در لا به لای بتن آن می باشد که باعث استحکام چند برابری آن خواهد شد. استفاده از این نوع مصالح در ساختمان دارای مزایای مختلفی است که در این جا به بررسی آن ها می پردازیم.

مهم ترین مزیت استفاده از بتن آرمه، ایجاد قدرت و استحکام بالا در ساختمان است که با ایجاد قدرت کششی بالا، احتمال به وجود آمدن خسارات مختلف ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل می رساند. با توجه به کاربرد بالایی که در استفاده از بتن آرمه وجود دارد، قیمت آن نیز بسیار به صرفه است. علاوه بر این ها، می توان در اشکال و اندازه های مختلف، بتن آرمه را سفارش داد.

دوام این نوع سازه ها، بسیار بالا بوده و به طور تخمینی دوامی در حدود 100 سال برای ساختمان های با سازه های بتن آرمه در نظر گرفته شده است. بتن آرمه به دلیل ترکیب بتن و فولاد، دارای مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت بالا نیز خواهد بود که این مورد نیز یک مزیت مهم برای ایجاد امنیت ساختمان به حساب می آید.

از دیگر مواردی که می توان برای مزیت های بتن آرمه مثال زد، سهولت ساخت و ساز آن می باشد. این سازه ها به صورت از پیش ساخته شده می باشند و با نصب درست و اصولی آن ها، می توان به سرعت پروژه های مختلف را انجام داد. بتن آرمه را می توان یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی آماده به حساب آورد؛ زیرا از آن در موارد مختلف استفاده می شود.

انواع واش بتن

امروزه استفاده از مصالح ساختمانی از پیش ساخته شده بسیار پرکاربرد می باشد که دلیل آن نیز راحتی و عدم پرداخت هزینه های اضافی برای ساخت وساز می باشد. از مهم ترین مصالح و قطعات از پیش ساخته شده می توان انواع واش بتن، بتن اکسپوز و بتن آرمه را نام برد. بتن اکسپوز که به عنوان لایه ی نهایی در نمای خارجی ساختمان ها و محوطه سازی به کار می رود و ظاهر بسیار طبیعی و زیبایی را ایجاد خواهد کرد.

ساختمان بتن آرمه چیست و در چه مکان های کاربرد دارد.

واش بتن دارای انواع مختلفی است که مهمترین آن ها شامل این موارد می باشد: واش بتن درجا، واش بتن ویبره، کفپوش پرسی و واش بتن آنتیک.

نحوه اجرای واش بتن در مکان های مختلف می تواند متفاوت باشد. به طور مثال در مورد واش بتن درجا به دلیل زمان ساخت سریع و مشخص نبودن فرمولاسیون دقیق، امکان شسته شدن سنگدانه ها و جدا شدن آن ها وجود دارد. برای تولید انواع واش بتن می توان از لامپ های ال ای دی مختلف نیز استفاده کرد که به آن واش بتن چراغدارled گفته می شود.

قیمت بتن آرمه

قیمت انواع بتن آرمه با توجه به کاربرد های گسترده ای که دارند، بسیار مناسب بوده و جهت ساختمان سازی به صرفه می باشد. قیمت این سازه ها بر اساس نوع و مقدار مواد اولیه به کار رفته، اندازه و شکل آن ها متفاوت خواهد بود. شما می توانید برای داشتن خریدی به صرفه و ارزان قیمت، به سایت پروفسور کو مراجعه نمایید و انواع قطعات از پیش ساخته شده را با بهترین کیفیت خریداری نمایید.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *