اینجا هستید:

تعریف و تفاوت تراس بالکن چیست؟

به اشتراک بگذارید:

تعریف و تفاوت تراس بالکن چیست؟

تراس این فضای نیمه باز، رابطی بین محیط بسته داخل خانه با فضای باز بیرون محسوب می شود. این فضای نیمه باز از فضا های ارزشمند و مهم خانه می باشد و در طراحی و پیاده کردن آن در نمای ساختمان بسیار قابل توجه است. همچنین باعث نشاط و شادی، آرامش، آوردن طبیعت به محیط بسته خانه می شود.

در طراحی منازل، آپارتمان ها، مجتمع های اداری و… این فضای در اثر بیرون زدگی یا تورفتگی حاصل می شود. همچنین در طراحی ساختمان ها طراحی و پیاده کردن این فضا نیمه خصوصی یا خصوصی با ابزاری چون واش بتن بسیار ایده آل می شود. سبک پیاده کردن دکوراسیون داخلی این فضا با توجه به سلیقه شخص سازنده آپارتمان انتخاب می شود.

تعریف تراس در ساختمان

منظور از تراس، همان بهار خواب در زبان فارسی است. بهار خواب بدون سقف (غیر مسقف) است و خارج از محدوده ساختمان به شمار می آید. در حالت کلی در زمان محاسبه متراژ آپارتمان یا ساختمان، این محوطه را نباید دخیل کنید و هر میزانی که بخواهید می توانید محدوده بهار خواب را وسعت دهید.

در بهار خواب می توانید با اختیار خودتان برای کاربردهای مختلف مانند بکار بردن مبلمان شهری جهت استراحت  آرامش روح و روان از آن استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت در بهار خواب توجه به این مسئله که سطح آن باید از سطح محیط اطرافش مرتفع تر باشد. شاید سوال کنید چرا؟ در واقع زمانی که از درب ورودی خانه وارد حیاط می شوید و به طرف ورودی ساختمان پیش می روید، فضای بهار خواب را کمی بالاتر از حیاط و مقابل درب ورودی می بینید. این بهار خواب بیشتر مربوط ساختمان های ویلایی است که با چند پله ساختمان را از حیاط تفکیک کرده است.

در مورد آپارتمان ها، بهار خواب به نحوه دیگر طراحی و پیاده می شود. اما خارج از هر نوع موزونی برای بهار خواب آنچه در مورد ویژگی اساسی آن مهم است این است که بهار خواب در هر فضایی، کاملا باز است. همچنین این فضای باز با محوطه اطراف خود ارتباط دارد و بیشتر در داخل خانه قرار می گیرد. در این حالت این فضا می تواند در بام آپارتمان چند طبقه یا طبقه همکف خانه ویلایی باشد.

تراس مسقف بهشت خصوصی در قلب خانه

تراس مسقف، گویی تابلویی از آسایش و زیبایی در قلب خانه شماست. فضایی دنج و خصوصی که می‌توانید در هر شرایط آب و هوایی از آن لذت ببرید و از آرامش و زیبایی آن بهره‌مند شوید.

مزایای تراس مسقف

از جمله مزایای تراس مسقف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت در برابر باران و آفتاب:

تراس مسقف شما را در برابر بارش باران، تابش مستقیم آفتاب و سایر پدیده‌های جوی محافظت می‌کند.

افزایش فضای قابل استفاده:

با مسقف کردن تراس، می‌توانید از این فضا در تمام طول سال استفاده کنید و به متراژ مفید خانه خود بیفزایید.

ایجاد فضایی خصوصی:

تراس مسقف، حسی از حریم خصوصی را به شما القا می‌کند و فضایی دنج و آرامش‌بخش برای استراحت و دورهمی‌های دوستانه ایجاد می‌کند.

زیبایی و تنوع:

تراس‌های مسقف در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل اجرا هستند و می‌توانند به زیبایی و جذابیت نمای خانه شما بیفزایند.

انواع تراس مسقف:

تراس‌های مسقف، گویی تابلویی از تنوع و زیبایی در قلب خانه شما هستند. از تراس‌های متحرک که به شما امکان می‌دهند در هر زمان از فضای باز لذت ببرید تا تراس‌های شیشه‌ای که نور طبیعی را به داخل فضا هدایت می‌کنند، دنیای شگفت‌انگیزی از انتخاب‌ها پیش روی شماست.

تراس‌های متحرک:

این نوع تراس‌ها به شما امکان می‌دهند در صورت تمایل، سقف را جمع‌آوری و از فضای باز تراس لذت ببرید.

تراس‌های ثابت:

این نوع تراس‌ها دارای سقفی دائمی هستند و به طور کامل از فضای تراس محافظت می‌کنند.

تراس‌های شیشه‌ای:

این نوع تراس‌ها با استفاده از شیشه‌های سکوریت ساخته می‌شوند و نور طبیعی را به داخل تراس هدایت می‌کنند.

با مسقف کردن تراس خود، می‌توانید از این فضای دلنشین در تمام طول سال لذت ببرید و به آرامش و زیبایی خانه خود بیفزایید.

بالکن چیست ؟

بالکن یکی از اجزای ساختمان می باشد به‌صورت یک بیرون زدگی از بنا خودنمایی می کند. بالکن‌ها همانند ایوان و تراس یکی از اجزای ساختمان هستند و دارای بعضی ویژگی های مشابه و همچنین تفاوتهایی نیز باهم دارند.

تعریف و تفاوت تراس بالکن چیست؟

تفاوت بالکن، تراس و ایوان

  •  یکی از مشخصه بالکن، مسقف بودن آن است. بهار خواب یا تراس در زبان معماری، همان بالکن است اما بدون سقف است. اما ایوان اگر بدون سقف طراحی شود گاه آن‌ را مهتاب‌ نشین یا بهار خواب نیز می نامند. گاهی هم ایوان را با ستون های با عرض کم و سقفی برابر با سقف بنا می کنند.
  • بالکن و ایوان جزئی از ساختمان بحساب می آیند و در متراژ بنای ساختمان‌ محاسبه می شوند. اما بهار خواب، مساحت آن را با متراژ بنا محاسبه نمی کنند.
  •  معمولا بالکن می تواند از سه طرف، دو طرف و یک طرف رو به فضای بیرون باشد. در واقع بالکن با سه طرف باز همانند یک بیرون زدگی از آپارتمان به چشم می آید. به دلیل محاسبه بالکن در متراژ منزل، اگر بر طبق استاندارد و بدون مزاحمت همسایگان طراحی و پیاده شده باشد می تواند یک فضای مثبت و آرامش بخش خانه باشد.
  •  ایوان طرح خود را از چادرهای کوچ نشین دوره اشکانیان گرفته اند و فقط از درب خروج و ورود امکان رفت و آمد در آن است.
  •  بهار خواب و ایوان بیشتر برای مناطق گرمسیر استفاده می شود و در فصل سرما دارای شب هایی خنک است. اگر در مناطق سردسیر از بهار خواب استفاده شود می توانید از سقف های متحرک برای آن استفاده نمایید. (تبدیل بهار خواب به بالکن)

در حالت کلی تفاوت ایوان و بالکن را می توانیم اینگونه بیان کنیم بهار خوابی بدون مشاع و سقف است. از طرفی ایوان از سطح بنا بالاتر است و رفت و آمد به داخل بنا از ایوان انجام می شود.

حداقل عمق تراس

در پلان های معماری محل قرار گرفتن تراس از اهمیت زیادی برخوردار است. مناسب ترین مکان برای بهار خواب در آشپزخانه یا اتاق خواب ها است.

در بهار خواب حتما باید کف آن یک عدد کف شور با زاویه شیب ۲٪ در نظر بگیرید تا از تجمع آب باران و برف جلوگیری شود. نکته حائز اهمیت در طراحی بهار خواب باید مساحت واحد مسکونی را در نظر بگیرید مثلا در واحد مسکونی با مساحت ۷۵ متر مربع باید عمق بهار خواب ۸۰CM باشد.

حال اگر متراژ واحد مسکونی بیشتر از ۷۵ متر مربع باشد عمق بهار خواب حداقل ۱متر و ۱۰ سانت تا ۲۰ سانتی باشد.

مزایای استفاده از تراس

  • با توجه به اینکه در شرایط زندگی امروزه که با کمبود فضای سبز روبه رو هستیم، با پرورش گل و گیاه در تراس (بهار خواب سبز) هر زمانی که خواستید می توانید با فضای سبز و طبیعت ارتباط برقرار کنید.
  •  بهار خواب سبز روحیه شاد و آرامش را به شما هدیه می دهد. همچنین با شیشه ای کردن بهار خواب از ورود حشرات و گرد و غبار جلوگیری می کنید.
  •  بهار خواب از کسلی، خفگی و بسته بودن خانه جلوگیری می کند و داخل خانه را با بیرون تعامل می دهد.
  •  هنگامی که افراد کسل و خسته می شوند و می خواهند مدتی در فضایی دلنشین استراحت کنند؛ می توانند با پیاده کردن بهار خواب بهترین مکان را برای طی کردن این زمان داشته باشند.
  •  بهار خواب را می توان با ابزارهای تزیینی مانند سنگ رودخانه و… دلنشین و جذاب کرد.

نحوه محاسبه تراس مسقف و بدون سقف

از نظرقوانین  شهرداری کلا فضاهای دارای سقف  جزء متراژ محاسبه میشه ولی بالکنی ک سقف نداشته باشد روی بنا مفید ساختمان  نمی اید.

نحوه محاسبه تراس مسقف  و نحوه محاسبه تراس غیر مسقف

از آنجا که بالکن از سطح زمین بالاتر است ، معمولا توسط نوعی دیوار یا نرده برای ایمنی بیشتر ساکنین تابیه می‌شود. بالکن را می‌توان جزء متراژ خانه محاسبه کرد. در واقع بالکن فضایی دارای سقف است و از یک یا دو طرف رو به فضای بیرون دارد.

ضوابط بالکن و تراس

ضوابط بالکن و تراس که شامل بند های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ قوانین تفکیک آپارتمان ها است و از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

  •  بند ۱۸: بالکن و تراس که در شارع یا فضای حیاط پیشرفتگی کرده باشد جزئی از آپارتمان می باشد. در واقع در صورت مجلس نباید تفکیک شود.
  •  بند ۱۹: تراس اگر ورودی جدا داشته باشد، سقف بام طبقه پایین باشد یا روی آن تاسیسات پیاده شده باشد باید در مشاعات ذکر شود.
  • بند ۲۰: اگر قسمتهایی از بنا برای استفاده اختصاصی مشخص نشده باشد یا برای فرد خاصی در نظر گرفته نشده است جزء مکان های عمومی است.

تعریف و تفاوت تراس بالکن چیست؟

سخن آخر

افزایش آپارتمان نشینی در شهرها و تغییر ساختمان های مسکونی چند طبقه به جای منازل ویلایی و وداع با حیاط خلوت، حیاط و نظایر آن و اهمیت پیدا کردن تراس در ساختمان ها را بیش از پیش ساخته است. اجرای این بهار خواب در منازل امکان برخورداری به هوای آزاد در داخل ساختمان ها را فراهم نموده است؛ و انعطاف پذیری معماران در طراحی خانه به حساب می آید. چنانچه قصد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی با مصالحی چون سنگ رود خانه ،موزاییک در تراس خود را داشتید با کارشناسان مجموعه پروفسور از طریق شماره: 09123471574 در ازتباط باشید.

سوالات متداول تعریف و تفاوت تراس بالکن چیست؟

ضوابط بالکن و تراس که شامل بند های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ قوانین تفکیک آپارتمان ها است و از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.بند ۱۸: بالکن و تراس که در شارع یا فضای حیاط پیشرفتگی کرده باشد جزئی از آپارتمان می باشد. در واقع در صورت مجلس نباید تفکیک شود. بند ۱۹: تراس اگر ورودی جدا داشته باشد، سقف بام طبقه پایین باشد یا روی آن تاسیسات پیاده شده باشد باید در مشاعات ذکر شود. بند ۲۰: اگر قسمتهایی از بنا برای استفاده اختصاصی مشخص نشده باشد یا برای فرد خاصی در نظر گرفته نشده است جزء مکان های عمومی است.
منظور از تراس، همان بهار خواب در زبان فارسی است. بهار خواب بدون سقف (غیر مسقف) است و خارج از محدوده ساختمان به شمار می آید. در حالت کلی در زمان محاسبه متراژ آپارتمان یا ساختمان، این محوطه را نباید دخیل کنید و
بالکن یکی از اجزای ساختمان می باشد به‌صورت یک بیرون زدگی از بنا خودنمایی می کند. بالکن‌ها همانند ایوان و تراس یکی از اجزای ساختمان هستند
یکی از مشخصه بالکن، مسقف بودن آن است. بهار خواب یا تراس در زبان معماری، همان بالکن است اما بدون سقف است. اما ایوان اگر بدون سقف طراحی شود گاه آن‌ را مهتاب‌ نشین یا بهار خواب نیز می نامند. گاهی هم ایوان را با ستون های با عرض کم و سقفی برابر با سقف بنا می کنند. بالکن و ایوان جزئی از ساختمان بحساب می آیند و در متراژ بنای ساختمان‌ محاسبه می شوند. اما بهار خواب، مساحت آن را با متراژ بنا محاسبه نمی کنند. معمولا بالکن می تواند از سه طرف، دو طرف و یک طرف رو به فضای بیرون باشد. در واقع بالکن با سه طرف باز همانند یک بیرون زدگی از آپارتمان به چشم می آید. به دلیل محاسبه بالکن در متراژ منزل، اگر بر طبق استاندارد و بدون مزاحمت همسایگان طراحی و پیاده شده باشد می تواند یک فضای مثبت و آرامش بخش خانه باشد. ایوان طرح خود را از چادرهای کوچ نشین دوره اشکانیان گرفته اند و فقط از درب خروج و ورود امکان رفت و آمد در آن است. بهار خواب و ایوان بیشتر برای مناطق گرمسیر استفاده می شود و در فصل سرما دارای شب هایی خنک است. اگر در مناطق سردسیر از بهار خواب استفاده شود می توانید از سقف های متحرک برای آن استفاده نمایید. (تبدیل بهار خواب به بالکن) خواندن

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *