اینجا هستید:

روش های نگهداری از مبلمان شهری

به اشتراک بگذارید:

روش های نگهداری از مبلمان شهری

در تمام شهرها شهرداری ها برای ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی شهرنشینی اقدام به احداث مبلمان شهری در سطح شهر می کند. این تجهیزات به منظور زیبایی شهر و با اهداف کاربردی احداث می شوند. استفاده به جا از این تجهیزات باعث می شود که مکان های معمولی و غیر کاربردی را به یک مکان زیبا با قابلیت های خاص تبدیل کرد.

متریال  استفاده شده در ساخت  مبلمان شهری

توجه به شرایط اقلیمی و نیاز شهروندان یکی از ضوابط طراحی اجرا مبلمان شهری است. به منظور طراحی مناسب یک سری قوانین تحت عنوان قوانین طراحی مبلمان شهری تعریف شده است که باید در تمام مراحل طراحی و اجرا رعایت شود. اما همه چیز به طراحی ختم نمی شود. استفاده از تجهیزات مرغوب و نحوه نگهداری هر یک از این تجهیزات در ماندگاری و زیباسازی شهری بسیار مهم است.

روش های نگهداری از مبلمان شهری

نکات مهم نگهداری مبلمان شهری

  • استفاده از مبلمان شهری در سطح شهرها به کیفیت زندگی شهروندان و زیبایی شهرها کمک شایانی کرده است. وجود این آیتم ها در هر شهری و رسیدگی و نگهداری صحیح از آن ها باعث می شود تا در ذهن بیننده به بهترین شکل ممکن اثر بگذارند.
  • حتما شعار شهر ما خانه ما را بارها شنیده اید. هرچقدر مدیران و سازمان ها برای زیبایی شهر المان های شهری متنوعی را طراحی کنند اما شهروندان در حفظ و نگهداری آن ها مشارکت نکنند عملا بی فایده خواهد بود. کوتاهی برخی از شهروندان در حفظ و نگهداری المان های شهری باعث تخریب اموال عمومی و عدم تعمیر مجدد آن ها توسط ارگان ها وابسته شده است.
  • ساخت و نگهداری المان های شهری هزینه بر است اما گاها افراد ناخواسته باعث تخریب این تجهیزات می شوند. مثلا تجهیزات ورزشی در پارک ها به دلیل عدم آموزش کافی در مورد نحوه استفاده از ان ها به کلی تخریب شده اند. مدیریت شهری در وهله اول باید نحوه استفاده از تجهیزات و نحوه نگهداری از آن ها را به شهروندان آموزش دهد.
  • فرهنگ سازی نکته دیگری است که به حفظ و حراست از مبلمان شهری کمک می کند.
  • والدین باید به کودکان خود در مورد نحوه استفاده صحیح از مجسمه ها؛ لوازم ورزشی، لوازم بازی و … آموزش های لازم را بدهند. کودک باید بداند که این تجهیزات برای حکاکی و تخریب نیست. همچنین باید تمام شهروندان در مورد رعایت نظافت سرویس ها بهداشتی و عدم تخریب آن ها تلاش کنند.
  • از نصب پوسترهای تبلیغاتی در مکان های ممنوعه باید پرهیز شود تا زیبایی شهر از بین نرود.

طراحی اصولی مبلمان شهری

بی شک مبلمان شهری یکی از عناصر تشکیل دهنده یک شهر است. طراحی و ساخت المان های شهری نیازها اهداف مختلفی را پوشش می دهد در نتیجه نمی توان سرسری در کنار این موضوع گذر کرد. از نظر طراحان انتخاب تجهیزات مناسب و توجه به محل نصب و اجرای آنها باعث هویت بخشیدن به آن محیط می شود. به طور کلی یک سری اصول برای تمامی المان های شهری ثابت هستند و یک سری ضوابط برای تجهیزات خاص تعریف شده است.

  • اولین اصل در طراحی المان های شهری هماهنگی کامل با محیط اطراف و با سایر مبلمان است.
  • تمامی تجهیزاتی که تحت عنوان مبلمان شهری طراحی و نصب می شوند باید دارای مقاومت بالا و استحکام بالا باشند و در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم باشند.
  • تجهیزات طراحی شده باید برای رده های مختلف سنی مانند کودک، نوجوان، پیر و سالخورده، معلول و جانباز کاربردی باشد.
  • باید در کنار کاربردی بودن دارای جذابیت های بصری و جنبه های زیبایی شناسی شهری باشد.
  • باید هزینه های نگهداری و تعمیرات این تجهیزات مقرون به صرفه باشد. اگر تجهیزات مرغوب انتخاب شود این هزینه ها تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.
  • رنگ آمیزی تجهیزات شهری یکی دیگری از اصول طراحی است که باید از رنگ های مقاوم به نور مستقیم آفتاب و مقاوم در برابر ناملایمات جوی استفاده شود.

روش های نگهداری از مبلمان شهری
نگهداری از مبل شهری استیل

مبلمان شهری استیل شامل نرده های استیل، مخازن زباله، صندلی های اماکن عمومی، دستگاه های عرضه کننده آب آشامیدنی، علائم شهری و … هستند. نگهداری از متریال استیل توجیه اقتصادی بهتری نسبت به سایر متریال ها دارد. آلیاژ استیل برای تمامی موقعیت های جغرافیایی مناسب است و دچار خط و خش و زنگ زدگی نمی شود. زیبایی بصری متریال استیل در ساخت مبل شهری باعث شده تا در بیشتر مکان ها برای بالا بردن زیبایی و دکوراسیون شهری از این متریال استفاده شود.

متریال استیل به نگهداری خاصی نیاز ندارد و فقط باید بازرسی های دوره ای انجام شود تا از استحکام اتصالات اطمینان حاصل شود.

مبلمان استیل شهری نیاز به رنگ آمیزی ندارند و در برابر باران های اسیدی مقاومت بالایی دارند. طراحی مبلمان شهری با متریال استیل این امکان را به طراح می دهد تا به خوبی استانداردها و قوانین لازم را به خوبی رعایت کند و امکان استفاده از سازه را برای تمامی اقشار جامعه از پیر و جوان گرفته تا افراد معلول و جانباز به راحتی فراهم باشد.

نگهداری از مبلمان شهری بتنی

مبلمان شهری بتنی نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره ای دارند. تعمیر و بازسازی و نگهداری اصولی مبلمان بتنی شهری به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از عوامل طبیعی، حفظ ظاهر و کیفیت مبلمان، ترمیم نقص و تقویت آن و … انجام می شود. مجسمه ها، گلدان های بتنی، سطل های زباله، نیمکت های پارک ها و … چند نمونه از سازه های شهری از جنس بتن هستند. هر کدام از این سازه ها باید در یک محیط خاص و اختصاصی جایگذاری شود. مثلا در برخی از موقعیت ها ایجاب می کند که به جای کاشت درخت از گلدان بتنی استفاده شود. از عمده کارهایی که برای نگهداری مبلمان بتنی شهری انجام می شود می توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

روش های نگهداری از مبلمان شهری

با توجه به مشخصات سازه بتنی باید قبل از اینکه بتن دچار وخامت و خرابی شود اقدامات پیشگیرانه ای از قبیل بازرسی کامل، برنامه ریزی برای نگهداری صحیح سازه و … انجام شود.

اگر سازه بتنی دچار آسیب شد ابتدا شدت آسیب و علل آن بررسی شود و پس از آن بهترین روش تعمیر برای آن به کار گرفته شود.

سرویس های دوره ای باعث می شود که بعد از ساخت مبلمان شهری بتنی این سازه ها دچار آسیب های جدی نشود. سفید کاری، بررسی اتصالات، ترمیم گچ کاری ها و … نمونه ای از نگهداری روتین است.

استفاده از تجهیزات مرغوب

برای ساخت مبلمان شهری از متریال های رایجی همچون چوب، فولاد، سیمان، بتن، استیل و پلاستیک استفاده می شود.. مرغوبیت مواد اولیه در سازه های شهری حرف اول را می زند. چون تمام این تجهیزات برای استفاده عموم ساخته می شود و باید از استانداردهای لازم برای حفظ سلامت افراد برخوردار باشند. انتخاب تجهیزات مرغوب باید با توجه به محل مورد استفاده و محدودیت های طراحی باشد. به طور مثال در برخی مکان ها که خطر آتش سوزی وجود دارد نمی توان از متریال چوب استفاده کرد و یا نمی توان یک سازه بتنی مانند گلدان را در زیر یک درخت قرار داد.

روش های نگهداری از مبلمان شهری

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *