اینجا هستید:

سنگ ورقه ای چیست چه کاربردی دارد؟

به اشتراک بگذارید:

سنگ ورقه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ ورقه ای

سنگ ورقه‌ای یا سنگ اسلَیت (Slate) به سنگ‌هایی با بافت طبیعی سنگ می‌گویند که به‌صورت ورقه‌ای در طبیعت یافت می‌شود. با اشکال و اندازه‌های مختلفت و نامنظم بیشتر در محوطه‌سازی و فضا‌های بیرونی و طراحی مبلمان شهری استفاده می‌شود. رنگ‌بندی متنوعی دارد و در رنگ‌های مشکی و قرمز و قهوه‌ای و حتی سبزآبی هم یافت می‌شود. قطر این سنگ‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً از ده سانتی‌متر بیشتر نیست و سنگ‌های با قطر بیشتر در دسته‌ی سنگ ورقه‌ای قرار نمی‌گیرد.

گاهی با سنگ لاشه اشتباه گرفته می‌شود اما سنگ ورقه‌ای زیرمجموعه سنگ لاشه و گونه‌ی ساب خورده و مناسب روکاری سنگ‌های لاشه است. انواع سنگ لاشه براثر انفجار در معاون به دست می‌آید. بسته به مورد مصرف و طراحی، جایگزین مناسبی برای موزاییک‌ واش بتن و سنگ‌های آنتیک و همین‌طور سنگ رودخانه است. سنگ‌های ورقه‌ای انواع مختلفی دارد و بیشتر بر اساس قطر و رنگ تفکیک می‌شود.

سنگ ورقه ای چیست چه کاربردی دارد؟

ویژگی‌های سنگ ورقه‌ای و کاربرد‌های آن

سنگ ورقه‌ای به شکل طبیعی به‌صورت رسوبی و ورقه‌ای در طبیعت شکل می‌گیرد. مثل دیگر سنگ‌های لاشه مناسب برش خوردن برای ساخت سنگ‌های آنتیک نیست و برای همین به شکل طبیعی و کم‌ترین میزان دخل و تصرف خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ویژگی بارز این سنگ‌ها شکل‌ها و اندازه‌های نامنظم آن است. در طراحی و اجرای محوطه‌سازی می‌توان از این اشکال نامنظم نظم جدیدی به وجود آورد.

ترکیب خلاقانه آن با انواع موزاییک‌ها امکان‌پذیر است. خاصیت طبیعی و اشکال متنوع سنگ ورقه‌ای امکانات زیادی به طراح برای اجرای‌ ایده‌های مختلف می‌دهد. برای استفاده در خیلی از مناظر شکل‌پذیر است. تنوع موارد استفاده از این نوع سنگ، از کف‌سازی محوطه حیاط و ویلا گرفته تا ساخت نما و ترکیب با سنگ رودخانه و انواع واش بتن و… نشان می‌دهد که ویژگی‌های فراوانی دارد.

 انسجام

سنگ ورقه‌ای بدون دخالت انسان، در طبیعت موجود است و برای همین استحکام طبیعی سنگ‌ها را دارد.

 مقاومت حرارتی

سنگ رسوبی از پس گذشت سالیان سال گذر زمان و تحمل دوره‌های مختلف زمین شکل می‌گیرد. عوامل مختلفی مثل تغییر مداوم دما و فشار باعث شده است که این سنگ به حداکثر میزان مقاومت و تاب‌آوری برسد و در استفاده‌های ساختمانی هم همین ویژگی را اثبات کند.

مقرون‌به‌صرفه

به علت کم بودن دخل و تصرف انسان و صنایع در ساخت سنگ ورقه‌ای، قیمت تمام شده پایین‌تری نسبت به موزاییک و مصالح مشابه دارد.

جایگزین مناسب موزاییک‌ها

چه برای ترکیب با موزاییک‌ها، چه به‌عنوان جایگزین کف‌پوش‌های صنعتی مناسب است و با در نظر گرفتن شرایط محیطی و نوع طراحی، می‌تواند بهتر از آن‌ها عمل کند.

 قطر‌های مختلف

سنگ‌های ورقه‌ای با قطر بالاتر مناسب کف‌سازی و مبلمان شهری هستند. در مقابل از قطر‌های کم‌تر آن می‌توان در ساخت نما یا سایر مصارف مشابه استفاده کرد.

 تنوع رنگ

در این سنگ‌ها بیشتری طیف‌های رنگی را در تولید دارا می باشند عبارت از  مشکی، قهوه‌ای، قرمز، کرم و سبز در کنار سنگ رودخانه مشکی و سفید  در مجموعه پروفسور با قیمت مناسب تولید و به فروش می رسد.

 طبیعی و سازگار با محیط‌ زیست

گفته شد که سنگ ورقه‌ای بدون دخالت انسان ساخته شده و ازاین‌جهت کاملاً با محیط‌ زیست سازگار است. بهترین انتخاب برای طراحی فضا‌هایی است که قرار است با روح محیط سازگاری داشته باشد.

سنگ ورقه ای چیست چه کاربردی دارد؟

انواع سنگ ورقه‌ای

انواع سنگ‌های ورقه‌ای را برخی‌ها بر اساس مناطق و معادن استخراج آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. سنگ دماوند، سنگ همدان، سنگ مشهد، سنگ سلفچگان و… تنها تعدادی از این مناطق هستند که هرکدام ویژگی‌ها و خواص مختلفی دارند. معادن سنگ ورقه‌ای دماوند مشهورترین این نوع سنگ‌ها را ارائه می‌دهد و به سبب مرکزیت داشتن و مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌های ارسال به نقاط مختلف کشور، بیشتر موردتوجه است.

معادن دماوند سنگ‌هایی با سطح صاف و مقاوم و بیشتر در طیف رنگ‌های قهوه‌ای تا کرم را ارائه می‌دهد.
رنگ‌ها هم بر تعیین انواع سنگ‌ها مؤثر است. سنگ هر منطقه را بیشتر با رنگ آن می‌شناسند؛ مثلاً رنگ سنگ معاون قم سبز است و رنگ سنگ معادن مشهد، مشکی.
قطر سنگ‌های ورقه‌ای هم معیار دیگری است که سنگ‌ها را با توجه به آن دسته‌بندی می‌کنند؛ اما مناسب‌تر است که این سنگ‌ها را در دو دسته کلی قرار داد:

۱- سنگ‌های ورقه‌ای تزئینی

این سنگ‌ها داری قطر کم‌تر و سطح صاف‌تری هستند. احتمالاً ساب خورده‌تر هم هستند و برای پرداخت بیشتر آن‌ها می‌توان از دستگاه‌های صنعتی بهره گرفت. رنگ‌های روشن و خاص‌تر مثل سبزآبی و کِرِم بیشتر برای استفاده‌های تزئینی به کار گرفته می‌شود. همین‌طور ابعاد آن را می‌توان تغییر داد و با در نظر گرفتن نیاز محیط و طراحی، کوچک‌تر کرد یا فقط ابعاد بزرگ‌تر را سفارش داد.

۲- سنگ‌های ورقه‌ای غیر تزئینی

این سنگ‌ها قطر بالاتری دارند و برای کف‌سازی و دیوارچینی و… مناسب‌تر هستند. از آن‌ها در ساخت مبلمان شهری گابیون هم می‌توان استفاده کرد و طیف رنگ‌های تیره‌تر را بیشتر شامل می‌شود.

سنگ ورقه ای چیست چه کاربردی دارد؟

قیمت سنگ ورقه‌ای

قیمت این نوع سنگ‌ها بر اساس معدن، قطر، رنگ و میزان پرداخت‌کاری آن تعیین می‌شود. گروه صنعتی پروفسور می‌تواند شما را در این خصوص بیشتر راهنمایی کند.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *