اینجا هستید:

محوطه سازی استخر

به اشتراک بگذارید:

محوطه سازی استخر

برای عموم طراحان بهترین مکان هابرای محوطه سازی می توان به محوطه سازی استخر اشاره کرد.  احتمالاً جذاب‌ترین مورد است. بخش عمده این جذابیت به دلیل امکانات زیادی است که در زمینه مصالح قابل استفاده از واش بتن و موزاییک گرفته تا چوب و شیشه و سایر موارد برای این نوع محوطه‌ سازی وجود دارد، و بخش دیگر آن مربوط به ماهیت ذاتی استخر می‌شود که با مفاهیمی مانند تفرج و تفریح و استراحت قرابت دارد.

اجرای محوطه سازی استخر

اما این امکانات متنوع و جذابیت ذاتی و سهل و ممتنع بودن کار ممکن است از طرف دیگر موجب عدم حفظ هماهنگی و یکدستی محوطه و در نتیجه نامطلوب شدن فضای اطراف استخر (هم از نظر ظاهری و هر از نظر کاربری) شود. در این میان توجه به نکات مهم دراستخر سازی و همچنین آشنایی به الزامات اصلی آن خصوصاً بهترین مصالح مورد کاربرد مانند سنگ رودخانه، نقش متعادل کننده وضعیت را ایفا می‌کند و می‌تواند مسیر مناسبی را برای اجرای پروژه‌ها به نحو احسن، مشخص کند.

محوطه سازی استخر

نکات مهم در محوطه سازی استخر

قبل از آغاز هرگونه کار محوطه سازی توجه به طراحی به‌عنوان نقشه راه اهمیت دارد، چون برنامه مشخصی برای اقدامات آتی تعیین می‌کند. حرفه‌ای‌ترین طراحان محوطه استخر هرچقدر هم که تجربه کاری مشابه داشته باشند هیچ‌گاه بدون طراحی وارد مرحله ساخت‌وساز نمی‌شوند و این مسئله را جزو الزامات اصلی محوطه سازی در نظر می‌گیرند.

انتخاب متریال مناسب

در زمینه مصالح و متریال مناسب بهترین متریال برای دور استخر، موزاییک دور استخر ، سنگ  های مختلف مثل سنگ رودخانه ای برای دور استخرگزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسد، اما استفاده از باقابلیت‌ترین آن‌ها که باید اصلی‌ترین مشخصه مصالح استخر یعنی استحکام و دوام بالا را داشته باشند، منطقی‌ترین گزینه است.

در نظر گرفتن ایمنی استخر

ایجاد مناظر زیبا و هرچه کاربردی کردن قسمت‌های مختلف محوطه استخر تنها جنبه‌های طراحی و ساخت آن نیست. مهم‌تر از این جنبه‌ها بحث ایمنی در محوطه سازی استخر مطرح است که هم از نظر طراحی و لحاظ کردن سازوکارهای امنیتی و هم از نظر انتخاب مصالح مناسب و غیر لغزنده مانند واش بتن و سنگ رودخانه، به توجه ویژه طراحان و سازندگان محوطه نیاز دارد.

اهمیت به مسیرها

یکی از الزامات کاربردی محوطه سازی استخر، در نظر گرفتن مسیرهای رفت‌وآمد به نقاط مختلف محوطه است. تعیین این مسیرها و استفاده از مصالح مقاوم مانند واش بتن برای ساخت آن‌ها، می‌تواند احتمال آسیب به قسمت‌های دیگر محوطه را که کاربری رفت‌وآمد ندارند، تا اندازه زیادی کم کند.

محوطه سازی استخر

استفاده از مبلمان شهری

شاید اغراق نباشد که بگوییم اصلی‌ترین عنصری که به یک محوطه استخر معنا می‌بخشد، ساخت نشیمنگاه‌ها و مبلمان به سبک مبلمان شهری است. این قسمت‌های محوطه استخر باید مطابق با سایر الزامات محوطه استخر و درست مانند مبلمان شهری از مصالح و تجهیزات مقاومی مانند بتن ساخته شود تا بیشترین بازدهی را داشته باشند.

توجه به سایه‌بان‌ها

به‌خصوص در مورد استخرهای روباز، در نظر گرفتن فضاهای سایبان دار ضروری است، چون در طول روزهای آفتابی باعث محافظت از پوست افراد در برابر اشعهٔ مضر خورشید می‌شود و مبلمان شهری در نظر گرفته شده در زیر آن‌ها هم طی روزهای بارانی و برفی امکان استفاده از فضای محوطه را فراهم می‌کند.

نورپردازی

در مورد هر دو نوع استخر روباز و استخر سرپوشیده، در نظر گرفتن سازوکار و تزئینات نورپردازی می‌تواند زیبایی محوطه را چند برابر کند؛ ضمن این‌که کاربردی هم هست!

استفاده از درختان و گیاهان و فضای سبز

استفاده از درختان و گیاهان خصوصاً گونه‌هایی که دارای ویژگی بوی مطبوع هم هستند (مانند رزماری) یک انتخاب عمومی در محوطه استخر است. نکته مهم در این خصوص عدم کاشت درختان و گیاهان با ریشه‌های رونده و عمیق در اطراف استخر و نواحی مبلمان و… است، چون این دسته از گیاهان در طول زمان به مصالح استفاده شده در محوطه آسیب می‌زنند و حتی ممکن است سبب تخریب دیواره استخر هم بشوند.

آب‌نما و فواره‌ها

استفاده از آب‌نما و فواره در محوطه استخر شاید سلیقه تمامی افراد نباشد، اما در نظر گرفتن سازوکار آن حتی در صورت استفاده‌های مقطعی از آن یک اقدام آینده‌اندیشانه خصوصاً باب طبع کودکان است!

محوطه سازی استخر

بهترین مصالح قابل استفاده در محوطه سازی استخر

متریال های اصلی در اجرا و تزئین استخر که بسیار کاربردی و مقاوم می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد .

استفاده از سنگ رودخانه در محوطه استخر

سنگ رودخانه به‌عنوان یک نوع مصالح ارزان با ظاهر طبیعی و متنوع از نظر رنگ و اندازه، سازگاری و هم‌خوانی ویژه‌ای با محوطه استخر دارد و به همین دلیل استفاده از آن در این زمینه بسیار مرسوم است. پوشش دادن بخش‌های کوچک و بزرگ زمین محوطه، ساخت مسیرها، پوشش اطراف باغچه‌ها و… تنها بخشی از قابلیت‌های استفاده از سنگ رودخانه در این نوع محوطه سازی است.

محوطه سازی استخر

استفاده از واش بتن در محوطه استخر

استفاده از  واش بتن به شکل موزاییک و یا بتن‌ریزی درکنار  سنگ رودخانه و سنگ دانه بندی در این نوع محوطه سازی قابل استفاده می‌کند. و چون کاملاً ویژگی‌هایی طبق الزامات عمده محوطه سازی استخر یعنی دوام بالا و غیر لغزنده بودن دارد، از مناسب‌ترین مصالح و تجهیزات برای این منظور در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از بتن اکسپوز در محوطه استخر

بتن اکسپوز از مدرن‌ترین مصالح مورد کاربرد در ساخت‌وساز است که برای هر دو قسمت دکوراسیون داخلی و محوطه سازی بیرونی کاربرد دارد. این نوع مصالح در انواع از پیش‌ساخته شده و اجرا در محل به روش بتن ریزی قابلیت اجرا دارد و دست اجرا کنندگان محوطه استخر را هم در خصوص چگونگی استفاده از آن، باز می‌گذارد.

محوطه سازی استخر سرپوشیده

استخرهای سرپوشیده از نظر ظاهر و الزامات تفاوت بنیادی با استخرهای روباز دارد، اما برای محوطه سازی استخر ویلا یا سایر مکان‌های مختلف به‌صورت سرپوشیده هم می‌توان از مصالح مورد استفاده در استخرهای روباز استفاده کرد. موضوع قابل توجه در این خصوص این است که اغلب طراحان بر اساس یک پیش‌فرض غلط فقط مصالح گران‌قیمت و آنتیک‌تر را برای محوطه سازی این نوع استخر در نظر می‌گیرند، درحالی‌که در صورت توجه به مصالح متداول در محوطه سازی استخرهای روباز و استفاده از آن‌ها هم این مصالح ظاهر مطلوبی را برای استخرهای سرپوشیده ایجاد می‌کند. انواع واش بتن آنتیک یا ساب‌خورده یک نمونه از این مصالح است که می‌تواند در محوطه این دسته از استخرها جایگزین مصالح گران‌قیمت و کم‌تر کاربردی مانند سنگ رود خانه مرمری، چوب و یا سرامیک شود.

محوطه سازی دور استخر

قسمت دور استخرها به دلیل نقش برجسته‌ای که در زمینه تعریف محیط استخر دارد، از بخش‌های مهم محوطه سازی در این فضاها به شمار می‌آید. برای این منظور می‌توان استفاده از مسیرهای پوشیده شده توسط چمن، سنگ رودخانه، تخته‌های چوبی و یا هر نوع مصالح دیگری را در نظر گرفتن، فقط نکته مهم در مورد آن رعایت فواصل و ابعاد دقیق این مسیرهای تعریف کننده با محیط استخر و سایر اجزای محوطه است.

قیمت سنگ دور استخر

در بحث قیمت وهزینه  انواع سنگ رودخانه

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *