اینجا هستید:

محوطه سازی در روف گاردن

به اشتراک بگذارید:

محوطه سازی در روف گاردن

محوطه سازی روف گاردن یکی از روشهای مدرن برای ایجاد سقف سبز در پشت بام ها و تراس مجتمع ها و برج های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه محوطه سازی در روف گاردن باید با مواد سبک و مقاومت بالا مکانی برای رشد گیاهان باشد، باید توسط افرادی متخصص و مجرب انجام شود. محوطه سازی در روف گاردن مزایای زیادی مانند کاهش گرما و مصرف انرژی در زمستان برای فضای داخلی ساختمان دارد.

اصول طراحی محوطه سازی روف گاردن

یکی از نکات مهم در ساخت محوطه سازی روف گاردن در پشت بام و تراس توجه به اصول طراحی استاندارد در ساخت آن است. اصول طراحی محوطه سازی روف گاردن به شرح ذیل است:

  • انتخاب خاک و گیاه مناسب
  • تقسیم وزن در بام سبز
  • زهکشی بستر کاشت در پشت بام
  • فیلترینگ محوطه سازی بام سبز
  • انتخاب مصالح سبک و استاندارد با توجه به سبک محوطه سازی روف گاردن

محوطه سازی در روف گاردن

سبک های محوطه سازی در روف گاردن

برای ساخت محوطه سازی روف گاردن از سبک های مختلفی استفاده می شود. سبک های بکار رفته در محوطه سازی روف گاردن شامل سبک فشرده، سبک گسترده، سبک مدولار و سبک ترکیبی است. از این سبک ها با توجه به نوع ساختمان و میزان تحمل فشار پشت بام و تراس مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک بام گسترده و ساده

عمق بستر این نوع روف گاردن ها از عمق بستر سقف های فشرده کمتر و در حدود 100 تا 150 میلی متر است. از این سبک برای زیباشناختی و محیط زیست استفاده می شود. تعمیر و نگهداری سبک بام گسترده در روف گاردن ها بسیار کمتر از سبک های دیگر است.

محوطه سازی در روف گاردن

سبک بام فشرده

در این نوع سبک روف گاردن ها عمق بستر بین 120 الی 200 میلیمتر است که نسبت به سبک های دیگر روف گاردن عمق بیشتری دارد. بنابراین به دلیل عمق بستر روف گاردن در سبک بام گسترده از پوشش گیاهی، آب نماها، نیمکت ها، مسیرهای ماسه استفاده می شود.

سبک بام مدولار یا جعبه گیاه

سبک بام مدولار یکی از انواع سبک های بکار رفته در طراحی محوطه سازی روف گاردن ها است که گیاهان در جعبه های مخصوص قرار داده و در پشت بام و تراس نگهداری می شوند. در سبک غیر مدولار گیاهان بر روی لایه ای از پشت بام قرار می گیرند، اما در این سبک پوشش گیاهی در داخل جعبه ها قرار دارد. از سبک مدولار برای ایجاد بام سبز در ساختمان های مسکونی و متعارف در شهرهای تهران و مشهد مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک بام ترکیبی

سبک بام ترکیبی در محوطه سازی روف گاردن از رئ سبک گسترده و فشرده استفاده می کند. این نوع سبک تحمل بار بیشتری را در بام سبز ایجاد می کند.

طراحی روف گاردن کلاسیک

در طراحی روف گاردن به شکل کلاسیک از شکل های هندسی و منظم استفاده می شود. مثال برای ساخت آبنما در طرح کلاسیک باید از طرح مدرن دیواری یا بارانی و برای ساخت آلاچیق از شکل های مربع، مستطیل و دایره استفاده می شود. همچنین باکس و صندلی نشیمن ها به شکل های هندسی با بافت کلاسیک طراحی و ساخته می شوند.

المان ها در طراحی محوطه و روف گاردن

در طراحی محوطه روف گاردن ها باید از المان ها خاصی با توجه به نوع ساختمان و میزان تحمل فشار سقف پشت بام و تراس استفاده شود. المان ها در طراحی محوطه سازی روف گاردن به شرح ذیل است:

پوشش گیاهی بام سبز

پوشش گیاهی بام سبز یکی از المان های مهم در طراحی روف گاردن است که نوعی عایق در برابر سرما و گرما در ساختمان است.برای اجرای پوشش گیاهی در بام سبز باید عملیات نقشه برداری و محاسبات دقیق انجام شود.

خاک در روف گاردن

یکی از المان های مهم در روف گاردن خاک است که اماده سازی و انتخاب نوع خاک برای بام سبز اهمیت زیادی دارد. خاکی که برای روف گاردن ها استفاده می شود، باید سبک باشد. وزن خاک در طراحی روف گاردن ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مصالح برای روف گاردن

در انتخاب مصالح برای روف گاردن باید دقت زیادی داشت. برای طراحی روف گاردن باید از مصالح سبک استفاده کرد.

سنگ رودخانه روف گاردن

استفاده از سنگ رودخانه  در طراحی محوطه سازی روف گاردن برای تزیین  باغچه و گیاهان در این  فضا استفاده می شود .

محوطه سازی در روف گاردن

وزن در روف گاردن

وزن یکی از عوامل موثر در طراحی روف گاردن ها است. باید وزن به میزان مناسب در تمام قسمت های بام سبز تقسیم شود.

آلاچیق

آلاچیق در روف گاردن آلاچیق یکی از المان های مهم در طراحی بام سبز است.

ایزولاسیون

ایزولاسیون یکی از عوامل مهم در طراحی روف گاردن است که باید به آن توجه شود. از آنجایی که در روف گاردن از آبنما استفاده می شود، بهتر است ایزولاسیون سقف را با دقت انجام داد تا به سقف آسیبی نرسد.

گیاهان در روف گاردن

انتخاب گیاهان مناسب در روف گاردن از المان های مهم در بام سبز است. در انتخاب گیاهان برای روف گاردن محدودیت هایی وجود دارد که در صورتیکه این محدودیت ها مورد توجه قرار نگیرد باعث آسیب به سقف ساختمان می شود.

شرکت پروفسور کو

شرکت پروفسورکو اولین و بزرگترین تولید کننده سنگ رودخانه ای در ایران است که برای طراحی و ساخت انواع محوطه سازی روف گاردن می توان انواع سنگ رودخانه ای را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از این شرکت خریداری کنید.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *