اینجا هستید:

هدف از محوطه سازی چیست؟

به اشتراک بگذارید:

هدف از محوطه سازی چیست؟

در واقع می توان گفت که محوطه سازی یک رشته فنی، هنری و علمی است که شامل اصلاح بهداشتی و زیبایی شناختی خاک با هدف افزودن ارزش افزوده به آن برای رفع نیازهای اجتماعی است. این امر به همان اندازه با نگهداری خاک و گیاهان و همچنین با طراحی و ایجاد آنها انجام می شود تا فضاهای سبز مطابق با انتظارات مردم چیدمان شود. امروزه که زندگی بیشتر افرا به صورت آپارتمانی است افراد زیادی تمایل دارند که به فضای سبز و جاهایی که بیشتر شبیه طبیعت هستند بروند. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که هدف از محوطه سازی چیست؟ در جواب این سوالو بهتر است بدانید که محوطه سازی یک هدف ندارد بلکه چندین هدف دارد که می توان گفت مهم ترین آن ها شامل زیباسازی شهر و منطقه زندگی افراد و بالا بردن روحیه و نشاط اجتماعی و محافظت و رشد اصولی گیاهان و درختان است.

منظور از محوطه سازی به طور دقیق چیست؟

محوطه سازی را می‌توان هنر گرد هم‌آوری و چیدمان عناصر طبیعی و فرهنگی که دارای شخصیت‌های گوناگونی در محیط هستند با در نظر گرفتن کارکردهای زیبایی‌شناختی تعریف کرد. وقتی صحبت از محوطه سازی به میان می آید ، چیدمان گیاهان در باغ ها و مکان های باغ مانند به طور کلی به ذهن متبادر می شود. در واقع به طور کلی می توان گفت که منظور از محوطه سازی اهلی کردن طبیعت است. در واقع ما با توجه دانسته ها و تجربه خود قسمتی از طبیعت بکر را با دنیای مدرن امروزه هماهنگ می کنیم که این امر می تواند جلوه بسیار زیبا ودوست داشتنی داشته باشد.

هدف از محوطه سازی چیست؟

موارد مهم در محوطه سازی که باید رعایت شوند

در طراحی واجرای محوطه سازی باید به چند اصل مهم درهنگام اجرا توجه کرد در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

واحد

وحدت در محوطه سازی، تکرار و یکنواختی یک طرح است که باعث می شود همه عناصر به خوبی با هم کار کنند. از تکرار برای ایجاد وحدت در طراحی شما با تکرار عناصر مشابه از جمله گیاهان و عناصر دکور استفاده می شود. انسجام برای ایجاد وحدت با تطبیق عناصر مختلف منظر برای ایجاد یک وحدت یا موضوع مشترک استفاده می شود. این وحدت با استفاده از اتصالاتی مانند مسیرها، راهروها، پله ها و نرده ها برای اتصال فیزیکی مناطق باغ به دست می آید. گاهی اوقات از وحدت به عنوان هماهنگی یاد می شود، که این مفهوم است که همه چیز به خوبی با هم پیش می رود. در مقایسه، گروه بندی پراکنده گیاهان و زیور آلات باغ نامرتبط نقطه مقابل وحدت هستند. وحدت با استفاده از تسلط، پیوند متقابل و سادگی برای چیدمان رنگ ها، بافت ها و اشکال حاصل می شود. اگرچه چیدمان و گیاهان را می توان با اختلاط ویژگی های مشابه یکسان کرد، برخی از تنوع نیز برای ایجاد علاقه مهم است. ساده ترین راه برای ایجاد یک واحد استفاده از یک تم یا سبک طراحی است.

تعادل

تعادل مفهوم جاذبه بصری و وزن برابر است که معمولاً حول یک محور مرکزی واقعی یا خیالی است. شکل، رنگ، اندازه و بافت همگی بر تعادل تاثیر می گذارند. تعادل می تواند متقارن، نامتقارن باشد. در تعادل متقارن، دو طرف منظره یکسان هستند، در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب منظر با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف که وزن بصری مشابهی دارند، متعادل می‌شود. در محوطه سازی تعادل یک اصل مهم است.

رنگ

رنگ مشهورترین عنصر منظره است و معمولاً کانون توجه اکثر افراد جامعه است. همچنین موقتی ترین عنصر است که معمولاً فقط چند هفته در سال برای گیاهان جداگانه دوام می آورد.

انتقال

انتقال صرفاً یک تغییر تدریجی است. در محوطه سازی، انتقال با تغییر تدریجی اندازه گیاهان یا شدت رنگ ها نشان داده می شود. این انتقال همچنین می تواند برای بافت، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف اعمال شود.

بافت

بافت به این اشاره دارد که سطح گیاه یا متریال محوطه سازی چقدر درشت یا ریز به نظر می رسد. بافت برای ایجاد تنوع، علاقه و کنتراست استفاده می شود. شاخ و برگ درختان، گل ها، پوست و ساختار شاخه ای گیاه همگی دارای بافت هستند. اندازه و شکل برگ ها اغلب بافت درک شده گیاه را تعیین می کند. به طور کلی می توان یک گیاه را دارای بافت درشت، متوسط ​​یا ظریف توصیف کرد.

هدف از محوطه سازی چیست؟

چند متریال قابل استفاده در محوطه سازی

برای اجرای محوطه سازی به ابزار و مصالح احتیاج داریم بسته به بودجه و استفاده از فضا موجو می توان به سنگ رودخانه مبلمان شهری آبنما آلاچیق وال مش و… .اشاره کرد.

سنگ رودخانه در محوطه سازی

استفاده از این سنگ بیشتر در باغ ها و ویلاهای شخصی به کار می رود مدتی هم است سنگ رودخانه جزء جدا نشدنی از محوطه سازی بدل شده است مجموعه پروفسور اولین تولید کننده انواع سنگ رودخانه می تواند شما را در اجرای محوطه سازی به کمک سنگ رودخانه یاری کند.

هدف اصلی از ساخت محوطه سازی چیست؟

شاید تا کنون برای شما نیز پیش آمده باشد که به یک پارک یا یک محوطه طبیعی در داخل یا اطراف شهر محل سکونت خود رفته باشید و در آن مکان به مدت چند ساعت فارغ از هر چیزی ارامش دریافت کرده اید. معمولا با رشد جمعیت و صنعتی شدن شهر ها برای خارج کردن محیط شهری از یکنواختی و ایجاد یک محل برای استراحت ذهنی و بهره بردن از زیبایی های طبیعی بیشتر شهرداری ها شروع به محوطه سازی کردند. که این امر بسیار مورد استقبال قرار گرفت. زیرا انسان ها همیشه برای دریافت آرامش نیاز به یک محیط آرام و بکر به دور از هیاهو های شهری دارند.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *