اینجا هستید:

واش بتن رمپ پارکینگ

به اشتراک بگذارید:

واش بتن برای رمپ پارکینگ

استفاده از واش بتن برای رمپ پارکینگ یکی از گزینه‌های همیشه مطرح تکمیل این قسمت پر استهلاک در پارکینگ‌های عمومی یا خانگی است. موزاییک واش بتن یا اجرای این نوع کفپوش به صورت بتن ریزی درجا در رمپ پارکینگ یا سایر قسمت‌های دیگر به دلیل استحکام و کارایی عالی و البته اجرای ساده و هزینه پایین مورد توجه خیلی از کاربران قرار دارد و می‌تواند در دسته بهترین مصالح برای این منظور طبقه‌بندی شود. انواع واش بتن علاوه بر ساخت رمپ پارکینگ، برای استفاده در سایر پروژه‌های محوطه سازی هم پیشنهاد می‌شود چون با طیف متنوعی از شرایط محیطی و دیگر مصالح از کفپوش‌های بتن گرفته تا دیگر انواع موزاییک و سنگ‌چین و غیره سازگاری دارد.

اجرای واش بتن برای رمپ پارکینگ

برای بهره‌برداری هرچه بهتر از فضا، قسمت محوطه پارکینگ و ورودی آن‌ها معمولاً با یکدیگر هم‌سطح نیست و برای همین رمپ یا شیب‌راهه نقش متصل کننده دو قسمت نا هم‌تراز را ایفا می‌کند. این قسمت در واقع به‌عنوان بخشی از کف پارکینگ و مسیر ورود و یا خروج خودروها به محوله عمل می‌کند و بیشترین میزان تردد نسبت به سایر قسمت‌ها بر روی رمپ انجام می‌شود، بنابراین باید توسط مصالحی ساخته شود که استحکام و مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشد و برای مدت طولانی‌تری ظاهر و خواص ساختاری خود را حفظ کند. علاوه بر این، رمپ به علت شیب‌دار ساخته شدن باید دارای سطحی با ویژگی‌های اصطکاکی بالا باشد و در مواقعی هم که از مصالح با این ویژگی استفاده نمی‌شود، ایجاد ساختار آجدار یا شیارهای متعدد با فاصله مشخص از یکدیگر، یک الزام فنی به شمار می‌آید. با توجه به این توضیحات و درست مانند سایر پروژه‌های محوطه سازی، استفاده از مصالح مختلفی مناسب ساخت رمپ به نظر می‌رسد، اما واش بتن چه به‌صورت موزاییک‌های از پیش ساخته شده وچه به‌صورت اجرای مستقیم در محل یکی از بهترین گزینه‌ها به نظر می‌رسد. دلیل این انتخاب با مرور مختصر و کوتاه ویژگی‌های واش بتن مشخص می‌شود. جدا از ویژگی‌های مطلوب ظاهر و قیمت واش بتن، این مصالح با تمامی الزامات فنی و اجرایی رمپ پارکینگ سازگاری دارد.

واش بتن رمپ پارکینگ

استحکام فوق‌العاده بالای این روش موزاییک‌سازی بر پایه سنگ دانه بندی و بتن در مصارف عمومی آن که غالباً به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی در محوطه سازی‌های بیرونی به کار برده می‌شود، ثابت شده است. ویژگی عمومی سطح این کف‌پوش هم بافت دار بودن به دلیل سنگ‌ریزه‌های به کار رفته در ملات آن است و از این نظر کاملاً با الزامات فنی رمپ پارکینگ مطابق است. با در نظر گرفتن این خاصیت اصطکاکی بالای واش بتن، الزام اجرای حالت آجدار یا ایجاد شیارها در طول مسیر این سازه هم کم‌تر می‌شود و در نتیجه زمان کلی فرآیند ساخت‌وساز کاهش پیدا می‌کند.

الزامات پارکینگ

در این بخش مطلب به تجهیزات و علائمی که در پارکینگ ها معمولی و عمومی لازم است اشاره میشود.

  • متراژ و خط کشی های استاندارد پارکینگ
  • علائم و تابلو های راهنمای پارکینگ

در اجرای رمپ پارکینگ از چه نوع واش بتنی استفاده می‌شود؟

انواع واش بتن بر اساس روش‌های ساخت، ظاهر، ویژگی‌ها و… طبقه‌بندی می‌شود. این نوع مصالح از نظر کاربرد هم توسط پروفسور کو با تنوع بالایی تولید می‌شود و کاربرد رمپ پارکینگ را هم شامل می‌شود. این نوع موزاییک طبق شرایط و ویژگی‌های خاص رمپ با ابعاد و اشکال مختلف قابل سفارش و ساخت است.

جدا از سفارشی سازی این نوع مصالح ویژه رمپ، روش عمومی‌تر دسته‌بندی و راه شناخت انواع واش بتن و بررسی کاربردهای مختلف آن در محوطه سازی از جمله در رمپ پارکینگ، جدا کردن دو نوع واش بتن موزاییکی و واش بتن درجا یا اجرا در محل است. هر دو این انواع واش بتن ویژگی‌های کاربردی یکسانی دارند، بنابراین طبق الزاماتی که برای ساخت رمپ پارکینگ تعریف شد و مشخص شد که واش بتن مصالح خوبی برای ساخت این سازه محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که از انواع واش بتن به‌صورت موزاییکی یا درجا می‌توان در اجرای این سازه استفاده کرد.

موزاییک رمپ پارکینگ

یکی دیگر  و مهم ترین متریال های برای کفپوش مکان های مختلف مثل پارکینگ  استفاده از موزاییک می باشد.

البته موزاییک  آنتیک یا ساب خورده (در دسته واش بتن موزاییکی) به دلیل فرآیندی که با هدف صاف و صیقلی کردن سطح موزاییک بر روی آن‌ها اعمال می‌شود، برای این کار کم‌تر مناسب به نظر می‌رسد، اما به دلیل زیبایی ظاهری که دارد مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد و در قسمت‌های کم وسعت‌تری از رمپ و خصوصاً نواحی زهکشی و حاشیه‌ها قابل استفاده است.

واش بتن رمپ پارکینگ

مزایای واش بتن برای اجرای رمپ پارکینگ

  • واش بتن در رمپ پارکینگ در برابر لغزندگی لاستیک خودروها هنگام عبور، ترمز اتومبیل، سایش‌های مکانیکی و عوامل جوی و محیطی مانند برف و باران و گل و… عملکرد بسیار خوبی دارد.
  • دوام و طول عمر واش بتن محصول پروفسور کو به دلیل استفاده از مواد تقویت‌کننده مانند چسب بتن بالا است و نسبت به سایر مصالح در طولانی‌مدت دچار استهلاک کم‌تری می‌شود.
  • انواع واش بتن برای هر دو نوع رمپ پارکینگ سازه‌ای و غیر سازه‌ای یا خاکی (رمپ ساخته شده روی زمین یا فونداسیون بنا) مناسب است، چون از نظر وزن کاملاً مشابه بتن است و وزن رمپ‌های سازه‌ای را که مسئله وزن مصالح در مورد آن‌ها نسبت به رمپ غیر سازه‌ای حساسیت بیشتری دارد، به شکل غیراستاندارد بالا نمی‌برد.
  • امکان ساخت زهکشی با واش بتن که در اجرای رمپ پارکینگ جزو اصول مهم و فنی آن محسوب می‌شود، ساده‌تر از سایر مصالح و به‌خصوص بتن ریزی رمپ است، چون اصولاً زهکشی به‌وسیله قطعات از پیش ساخته شده مانند موزاییک‌ها ساده‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر از ایجاد آن توسط بتن است.
  • استفاده از مصالح غیر لغزنده در طول مسیر رمپ یکی دیگر از الزامات فنی ساخت آن است و واش بتن چه به‌عنوان مصالح اصلی پوشش رمپ و چه به‌عنوان یک نوع مصالح غیر لغزنده برای به‌کارگیری در قسمت‌هایی از طول مسیر، کارایی مطلوبی دارد.
  • از نظر تمیز کردن پارکینگ و رمپ هم اگرچه واش بتن به دلیل سطح ناصاف خود میزان بالایی از گردوغبار محیط را به خود جذب می‌کند، اما به دلیل ظاهر متخلخل و معمولاً چند رنگ، کثیفی‌ها و گل‌ولای را خیلی کم‌تر از کف‌پوش‌های صاف و تک رنگ نشان می‌دهد.

واش بتن رمپ پارکینگ

بتن ریزی رمپ پارکینگ

بتن ریزی به هرگونه فرآیندی که در آن یک پوشش یا سازه توسط ریختن بتن به‌صورت مستقیم شکل بگیرد، گفته می‌شود. بتن ریزی رمپ پارکینگ متداول‌ترین روش ساخت آن است و از جنبه‌های هزینه ساخت و سرعت کار برتری‌های زیادی دارد. بتن مورد کاربرد در فرآیندهای بتن ریزی می‌تواند از انواع مختلف بتن معمولی،  واش بتن پلیمری، بتن سبک و سایر انواع مختلف بتن باشد. به‌این‌ترتیب انواع واش بتن درجا یا اجرا در محل هم یک نوع فرآیند بتن ریزی محسوب می‌شود و قاعدتاً مزیت‌های استفاده از واش بتن برای رمپ پارکینگ را هم (به‌خصوص مزایای ظاهری و اصطکاک بالا) برای این سازه به همراه می‌آورد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *