اینجا هستید:

ویژگی‌هایی مبلمان شهری

به اشتراک بگذارید:

ویژگی‌هایی مبلمان شهری

به طور کلی مبلمان شهری اجزا و امکاناتی است که دارای مزیت های مختلف از جمله رنگ، شکل، تکرارپذیری، نوع مکان مناسب و … در ارتقای کمی و کیفی محیط، ویژگی های بصری، خدمت رسانی به مردم و رفع نیازهای مختلف آن ها می باشد. . در فضاهای باز شهری مکان یابی نقش مهمی را ایفا می کند. این مولفه ها و امکانات رفاهی مبلمان شهری زمانی مورد توجه قرار می گیرند که اولاً کارکرد عمومی داشته باشند و ثانیاً حضور آنها در فضای شهری پاسخگوی نیازهای عمومی شهروندان باشد. در واقع حذف مبلمان شهری از فضاهای شهری یا نامناسب بودن آن باعث عدم تعادل در سیستم شهری می شود و بسیاری از نیازهای شهروندان بی پاسخ می ماند. مبلمان شهری دارای یک سری از ویژگی ها می باشد که بسیار در شکل و ظاهر آن ها تاثیر دارد. ویژگی هایی مبلمان شهری از مهم ترین مواردی هستند که بهتر است با آنها آشنا شوید.

ویژگی‌هایی مبلمان شهری

طراحی و اصول مبلمان شهری

طراحی مبلمان شهری باید بگونه ای باشد که بتواند نیاز افراد مختلف را برطرف کند. مبلمان شهری باید ویژگی های را داشته باشد که با محیطی که در آن قرار دارند سازگار باشند. بسیاری از افراد تصور می کنند که مبلمان شهری یعنی نشیمن گاه ها اما این تنها یک تصور اشتباه است. زیرا نشیمن گاه تنها یک بخش مهم از مبلمان شهری است. در طراحی اصول مبلمان شهری باید به موارد زیر توجه شود.

نشیمنگاه

یکی از مهم ترین اصول طراحی مبلمان شهری نشیمن گاه است. توجه داشته باشید که تیکت ها باید با فاصله از هم قرار داده شوند و در یک فضا به طور مساوی تقسیم شده باشند. نشیمن گاه باید دارای جنس مرغوبی باشد و از مواد اولیه بسیار با کیفیت ساخته شده باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که این نیمکت ها باید دارای امنیت بالایی باشند. مبلمان خیابانی در حوزه عمومی از ارزش بالایی برخوردار است. بنابراین، انتخاب مناسب ترین مکان ها برای مبلمان برای حفظ عملکرد، امنیت و دسترسی به فضا مهم است. به عنوان مثال، صندلی‌ها باید در همه مکان‌هایی با ترافیک سنگین عابران پیاده، به‌ویژه نزدیک ایستگاه‌های حمل‌ونقل و میادین عمومی قرار گیرند، زیرا به عابران پیاده اجازه استراحت و معاشرت می‌دهند.

ویژگی‌هایی مبلمان شهری

چراغ ها

چراغ ها نقش بسیار مهمی در روشنایی مکان های مختلف شهر در شب دارند. تمامی پارک ها، مناطق امنیتی و فضای عمومی به چراغ نیاز دارند.

نشانه ها

نشانه ها و علامت ها مهمترین راهنمایی های افراد هستند که افراد ناشناس را به نزدیک ترین مکان های عمومی مانند دستشویی های عمومی، شیر های آب و پارک های نزدیک راهنمایی می کنند.

آثار هنری

یکی دیگر از مواردی که باید در اصول طراحی مبلمان شهری مدرن حتما باید به آنها توجه کرد این است که حتما مهندس طراح باید در مکان های عمومی مانند پارک ها از مجسمه های جذاب استفاده کند. یکی از مجسمه های که امروزه در مکان های عمومی بیشتر شهر ها و کشور ها مشاهده می کنید مجسمه های هستند که افراد را به مطالعه تشویق می کنند.

سطل ها و مخازن زباله

سطل های زباله یکی از مهم ترین وسایلی هستند که حتما باید در هر مکان عمومی وجود داشته باشند. البته باید به این امر توجه شود که نحوه قرار گیری این وسیله ها حتما باید در دید باشد. زیرا اگر آن ها به صورت پنهان در یک مکان وجود داشته باشند کاربرد خود را از دست می دهند.

همچنین باید در مسیر های پیاده روی افراد نیز از سطل زباله استفاده شود. البته باید به قیمت و جنس آن ها نیز توجه شود. ظروف زباله نیز باید برجسته و در محل قرار گیرند تا افراد بتوانند از آنها استفاده کنند و زباله در فضای شهری کاهش یابد. به عنوان مثال، آنها را باید در مناطق شلوغ، نزدیک مغازه ها و خانه ها، و به ویژه نزدیک نیمکت هایی که مردم اغلب در آنجا ملاقات می کنند، می خورند و می نوشند، قرار دهند. با این حال، طراحان اغلب باید راحتی عابران پیاده را در نظر بگیرند، زیرا آنها باید ظروف زباله را در فاصله مناسبی از این مکان‌های نشیمن نگه دارند تا از هر نوع بوی بد و حشرات مزاحم شهروندان جلوگیری شود.

ویژگی‌هایی مبلمان شهری

نقش مبلمان شهری در زندگی مردم جامعه

مبلمان شهری بخش مهمی از منظر شهری است و نقش آن علاوه بر کارکرد خاص خود، نمایانگر جنبه تزئینی و تصویری نیز می باشد. تصاویر خلاقانه و بصری مبلمان شهری، به طور مستقیم بر کیفیت محوطه سازی شهر تاثیر می گذارد، اگرچه توده بدنی این امکانات زیاد نیست، اما با زندگی عموم مردم، ارتباط تنگاتنگی با منظر شهر دارد و به طور صادقانه نشان دهنده سطح توسعه اقتصادی شهر است. و سطح فرهنگی با توسعه جامعه، سبک زندگی، طرز تفکر و روش های ارتباطی مردم به طور مداوم در حال تغییر است، مردم مشتاق تمدن مادی مدرن هستند، بلکه مشتاق پرورش تمدن معنوی نیز هستند و شهر نه تنها طراحی کاربر پسند مبلمان را به ارمغان می آورد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *