اینجا هستید:

کاربرد های سنگ رودخانه ای

به اشتراک بگذارید:

کاربرد های سنگ رودخانه ای

امروزه از سنگهای رودخانه ای به عنوان سنگ‌های تزئینی استفاده می‌کنند. بر خلاف تصوری که عموم مردم از این موضوع دارند، سنگ‌های رودخانه‌ای از بستر رودخانه جمع آوری نمی‌شوند بلکه از نظر شکل و حالت‌های ظاهری به آن‌ها شباهت دارند. در ادامه این مطالب به تعریف سنگ رودخانه‌ای، انواع این سنگ‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

سنگ رودخانه‌ای چیست؟

به قلوه سنگ‌هایی که به شکل گرد و صیقل داده شده هستند، سنگ رودخانه‌ای گفته می‌شود. گاهی این سنگ‌های رودخانه‌ای به شکل رنگی نیز دیده می‌شود که مصارف تزئینی دارند. سنگ‌های رودخانه‌ای عموما در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای این کار در ابتدا سنگ‌ها را از معادن مختلف جمع آوری کرده و آن‌ها را روانه بازار می‌کنند. سنگ‌های رودخانه‌ای به دلیل استحکام و برخورداری از تنوع رنگی اغلب در ساختمان سازی به کار برده می‌شوند. همچنین در صنایع مختلف نیز می‌توان از این سنگ‌ها استفاده کرد. بهتر است بدانید که بر خلاف نام این سنگ‌ها منبع جمع آوری ‌آن‌ها رودخانه نیست. چرا که جمع آوری سنگ‌های بستر رودخانه به عنوان جرم شناخته شده و به تخریب محیط زیست کمک می‌کند.

خواص مختلف سنگ‌های رودخانه‌ای

موارد گفته شده در زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین خواص این سنگ‌ها نام برد. از اولین خواص سنگ‌های رودخانه‌ای می‌توان به صاف و بدون صیقل بودن آن‌ها اشاره کرد. این سنگ‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلفی هستند که درمصارف گوناگون می‌توان آن‌ها را به کار برد.

برخی از خواص سنگ رودخانه ای را می توان در موارد زیر را نام برد:

  • شکل کلی گرد و بدون زوایای تیز
  • سایز و ابعاد متنوع
  • رنگ و طرح مختلف و متنوع
  • استحکام بالا
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • هماهنگی بالا با انواع سبک های معماری

خواص این سنگ‌ها، ضخامت‌های متفاوت آن‌ها است. یکی دیگر از خواصی که برای این سنگ‌ها در نظر گرفته شده، داشتن رنگ و طرح متنوعشان است. همچنین گفته شده است که سنگ‌های رودخانه‌ای استحکام بالایی داشته و در برابر شرایطی زیستی و محیطی مختلف مقاوم هستند. همچنین مقاومت این نوع سنگ‌ها در برابر ضربه و فشار هم بالا است و زیبایی بی‌نظیری هم دارند.

کاربرد های سنگ رودخانه ای

انواع سنگ‌های رودخانه‌ای

سنگ‌ها از نظر رنگ، جنس و کاربردهایی که دارند، در دسته‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سنگ رودخانه‌ای مشکی:

این دسته از مهم‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌های رودخانه‌ای هستند که در اغلب موارد برای کف حیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد دیگر سنگ‌ رودخانه‌ مشکی در آب نماهای مصنوعی است. همچنین در ساختمان سازی و تزئینات ساختمان نیز می‌توان از این دسته از سنگ‌ها استفاده کرد.

سنگ رودخانه‌ای سفید:

از این دسته نیز در کنار سنگ‌های رودخانه‌ای مشکی استفاده می‌شود. تلفیق این دو رنگ در کنار یکدیگر جلوه‌ای بی‌نظیر به نما می‌بخشد. موارد استفاده سنگ‌های رودخانه‌ای سفید و مشکی اغلب در هتل‌های لوکس و مراکز تجاری و تفریحی است. به دلیل اینکه این گروه با دیگر سنگ‌های رنگی تلفیق شده و ظاهر زیبایی به نما می‌بخشد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ رودخانه‌ای مرمر:

این گروه نیز به دلیل ظاهر گرد و صیقلی بودن بیشتر در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در فضای داخلی مراکز تجاری و هتل‌ها دقت کنید خواهید دید که برای ساخت آب‌نماها و رودخانه‌های مصنوعی از این نوع سنگ‌ها استفاده شده و با نورپردازی رنگی نیز زیبایی آن چند برابر شده است.

خرید و فروش سنگ‌های رودخانه‌ای

افرادی که قصد خرید اینگونه سنگ‌ها را دارند باید بدانند که فروش سنگ‌های رودخانه‌ای به صورت تنی است و قیمت آن نیز به عوامل مختلف بستگی دارد. نوع سنگ، رنگ، متراژ محیطی که قرار است در آن از این سنگ‌ها استفاده شود، ویژگی‌های ظاهری سنگ و نیز کاربرد آن همه در مشخص نمودن قیمت سنگ تاثیر گذارند.

کاربردهای مختلف سنگ‌های رودخانه‌ای

کاربرد های سنگ رودخانه ای و قلوه سنگ های پروفسوراز قلوه سنگ  در نمای دیوار ها ، کف سازی حیاط، محوطه سازی باغ و ویلاها، تزئین آلاچیق ،آبنما ، روف گاردن ، گابیون ،اطراف باغچه ها  و استخر و به طور کلی در محوطه سازی و لند اسکیپ می توان استفاده کرد.

محیط های داخلی و خارجی بلامانع میباشد و از آنجا که ترکیبات سنگ های استفاده شده در طی فرآیند تولید سنگ رودخانه پروفسور بدون آهک میباشد ، استفاده از آنها در پای گلدان و درختان و گیاهان جهت زیبای محیط  بسیار کاربردی  است .

سنگ رودخانه ای با توجه به مقاومت ،طول عمر بالا ،مقرون به صرفه بودن، نصب آسان ، زیبایی منحصر به فردچشم اندازی از طبیعت را به ارمغان می آورد.

این سنگ ها در رنگ ها و ابعاد متفاوت دسته بندی میشوند که مصرف کنندگان با هر سلیقه ای میتوانند ار آنها استفاده کنند.

ابعاد مختلف سنگ رودخانه

سنگ رودخانه ای در ابعاد  بادامی ، گردویی ،تخم مرغی ،پرتقالی ، تامسونی ، آناناسی و… دسته بندی میشوند .

رنگ بندی سنگ رودخانه

این قلوه سنگ ها در رنگ های طبیعی سفید،مشکی ، طوسی ، قرمز ، مرمر ، لیمویی و… تولید میشوند.

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد کاربردهای مختلفی را می‌توان برای این سنگ‌ها در نظر گرفت که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده در مراکز تجاری و تفریحی به جای چمن و فضای سبز
  • استفاده به عنوان طراحی روف گاردن‌ها در برج
  • استفاده از سنگ‌های رودخانه‌ای در ساخت محوطه
  • برای تزئین شومینه
  • درست کردن کناره استخرها
  • برای تزئین آکواریوم‌ها و همچنین ساخت آن‌ها
  • استفاده به عنوان لوازم تزئینی حمام و دستشویی و کمک کردن در ساخت سازه آن‌ها
  • کمک گرفتن از این نوع سنگ‌ها برای تولید ابزار و لوازم دکوری مانند گلدان، جاشمعی و…

کاربرد های سنگ رودخانه ای

انواع کاربرد های سنگ رودخانه و قلوه سنگ های پروفسور

 لنداسکیپ

کاربرد های سنگ رودخانه ای استفاده از آن به عنوان یکی از المان های طراحی لنداسکیپ یا همان لنداسکیپ دیزاین میباشد .

محوطه سازی

محوطه سازی پارک ، حاشیه اتوبان ، شهرک های مسکونی و توریستی و صنعتی ، باغ ، ویلا ، رستوران های سنتی ، تالارهای پذیرایی و … از کاربرد های سنگ رودخانه ای میباشد .

روف گاردن

به عنوان یکی از کاربردهای سنگ های رودخانه ایی در دنیا استفاده در رووف گاردن و المان های آن میباشد ، استفاده در وویدها ، زهکش ها ، گلدان ها ، باغچه ها و … در روف گاردن سبب شده است که استفاده از سنگ های رودخانه ایی سفید در رووف گاردن کاربرد زیادی پیدا نماید .

محوطه سازی باغ

برای محوطه سازی باغ میتوان از سنگ های رودخانه ایی پروفسور و قلوه سنگ های تزئینی سفید و رنگی استفاده نمود .

محوطه سازی ویلا

در محوطه سازی ویلا برای آبنما ، آلاچیق ، استخر ، آتشکده ، گابیون ، نیمکت و دیوارهای گابیونی باغ میتوان از قلوه سنگ های پروفسور استفاده نمود .

گابیون

استفاده از گابیون های تزئینی در طراحی المان های معماری مدرن از جمله گلدان ، آبنما ، دیوار ، آلاچیق و … چند سالی است که رواج پیدا نموده است و یکی از کاربرد های سنگ رودخانه ای استفاده در این گابیون ها میباشد .

مبلمان شهری

استفاده از  المان های شهری مانند ایستگاه اتوبوس، گلدان ها مبلمان شهری نیمکت های پارک ها کاربرد دارد.

 نیمکت

استفاده از نیمکت در پارک ها محل نشیمن افراد در شهر

آبنما

استفاده از آبنما در محوطه ویلا و حیاط منزل و… گزینه خوبی برای لندسکیپ است جهت ساخت آبنما با سنگ رودخانه باید از قلوه سنگ های مرغوب و درجه یک در محوطه سازی استفاده کنید .

و … .

کاربرد های سنگ رودخانه ای

حفاظت محیط زیست با استفاده از سنگ‌های رودخانه‌ای

همانطور که می‌دانید برای تزئین و زیباسازی اطراف ساختمان‌ها بیشتر از چمن و گل و گیاه کمک می‌گیرند و در این صورت مصرف آب نیز بیشتر خواهد بود. امروزه کشوهای زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب و همچنین زیباتر دیده شدن فضای اطراف از این سنگ‌ها و رنگ‌های مختلف آن کمک می‌گیرند. گاهی نیز می‌شود هم از سنگ‌های کوچک و بزرگ رودخانه‌ای و هم از چمن برای زیباسازی فضا بهره گرفت. در این صورت نیز جلوه زیبایی به محیط بخشیده می‌شود.

 

کاربرد های سنگ رودخانه ای

 

شما می توانید  جهت اجرای واستعلام قیمت سنگ رودخانه با کارشناسان مجموعه پروفسور با شماره: 09123471574 در ارتباط باشید.

 

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *