اینجا هستید:

گچ ترکیبی و گیپتون

گچ گیپتون یکی از انواع گچ ترکیبی یا همراه با افزودنی است که به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های اجرایی برتر از گچ‌های سنتی یا غیر ترکیبی، به شکل گسترده در فرآیندهای ساخت و ساز و پوشش سطوح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی گچ ترکیبی و گیپتون

عدم نیاز به زیرسازی یا رابیتس سطوح مختلف به خصوص سطوح سیمانی و نیز ویژگی چسبندگی بالا، برجسته‌ترین نکاتی است که قابلیت‌های کاربردی گچ گیپتون را ارتقا داده و این محصول را در دسته خلاقانه‌ترین مصالح ساختمانی با ویژگی مشترک ترکیبی بودن (مانند انواع موزاییک ،ورق‌های کامپوزیت واش بتن  و…) قرار می‌دهد.

به این دلیل که آشنایی با موارد استفاده، ویژگی‌ها، نحوه اجرا و سایر نکات در مورد گچ ترکیبی و گچ گیپتون می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به فعالان حوزه ساخت و ساز انتقال دهد، مجموعه پروفسور کو به عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز تولید و عرضه موزاییک و سایر مصالح مورد کاربرد در ساخت و ساز، مهم‌ترین موارد در خصوص این محصول را معرفی می‌کند.

موارد استفاده از گچ گیپتون

پوشش سطوح متنوع
استفاده از گچ گیپتون بر روی عموم سطوح ساختمانی مناسب است (حتی برای سطوح یونولیتی یا پلی استایرن) اما به طور ویژه‌تری برای پوشش سطوح بتنی و سیمانی استفاده می‌شود. با توجه به این‌که استفاده از پوشش‌های گچی سنتی و غیر ترکیبی بر روی این سطوح با ویژگی برجسته جذب پایین رطوبت چندان مناسب نیست، از گچ گیپتون با ویژگی جذب پایین رطوبت به عنوان گزینه مناسب برای پوشش این دسته از سطوح استفاده می‌شود.

فرآیندهای گچ کاری که به مدت زمان اجرایی بیشتری نیاز دارد
انواع گچ ترکیبی و گچ گیپتون گزینه مناسبی برای پوشش دادن هر نوع سطوح (سیمانی، سفالی، آجری، انواع بلوک‌های ساختمانی و…) با شرایط مختلف است و این کاربرد تا اندازه زیادی به دلیل ویژگی گیرایش طولانی و در اختیار قرار دادن فرصت کافی برای گچ کاران مورد اهمیت است. گیرایش طولانی امکان انجام تزئینات و اجرای دقیق‌تر گچ گیپتون را فراهم می‌کند.

گچ ترکیبی و گیپتون

ساخت دست ساخته‌های هنری

با توجه به ویژگی‌هایی مانند گیرایش کند، استحکام بالا و خاصیت ضربه‌پذیری مناسب (با توجه به استفاده از ترکیبات پلیمری در گچ گیپتون) کاربرد این نوع گچ برای فرایندهای ساخت و ساز هنری مانند مجسمه‌سازی هم مورد توجه قرار دارد.

پوشش دیوارهای عایق صوتی

گچ گیپتون بعد از خشک شدن تراکم بالایی پیدا می‌کند و این خاصیت در عمل در زمینه عایق صوتی و کاستن از میزان نفوذ سر و صدا مؤثر است.

پوشش دیوارها و سطوح عایق حرارتی

دیوارها و سطوحی که توسط گچ گیپتون پوشش داده می‌شود، به دلیل خاصیت جذب رطوبت پایین در زمینه عایق حرارتی هم مناسب عمل می‌کند. این قابلیت باعث شده که یکی از کاربردهای اصلی گچ‌های ترکیبی برای مصارفی تعریف شود که در آن الزامات ایجاد عایق حرارتی و مدیریت انرژی مطرح است.

گچ ترکیبی و گیپتون

انواع گچ ترکیبی و گیپتون

گچ گیپتون یکی از انواع گچ ترکیبی محسوب می‌شود که از فرآیند پختن مقادیر مشخص از خاک گچ، سنگ گچ و ترکیبات دیگری مانند سریش یا سایر محصولات پلیمری تشکیل شده است، بنابراین انواع گچ گیپتون با توجه به مقادیر و درصد های استفاده شده هر کدام از مواد و ترکیبات تشکیل دهنده از یکدیگر تفکیک می‌شود.
دیگر راهنمایی در خصوص شناخت انواع این نوع گچ ترکیبی آشنایی با نام‌های دیگر گچ گیپتون است. از این نوع گچ با نام‌های مختلفی مانند گچ بتوگیپس، گچ پلیمری و یا فوم گیپس یاد می‌شود که همگی به گچ گیپتون اشاره دارد.

پلاستر پایه کربنات کلسیم دستی

این ماده یکی از انواع ملات های خشک (Dry mix)که به منظور اندود کاری سطوح داخلی ساختمان دردولایه COARSEوFINEجایگزین مناسبی برای گچ کاری وسیمان کاری سنتی میباشد.

خواص پایه کربنات کلسیم
  1. قابلیت چسبندگی قوی بازیر سازی به طوریکه به صورت مستقیم بر روی دیوارها ی سفالی بلوک سیمانی سوپر پانل ودیوارها سقف های صیقلی بتنی وسطوح پلی استایرن قابل اجراست.
  2. مقاومت فشاری حدود 100کیلوگرم بر سانتی مترمربع
  3. مقاومت خمشی 45درصد مقاومت فشاری
  4. مقاومت کششی23کیلوگرم برسانتیمترمربع
  5. جذب آب حدود 10درصد
  6. پایدار درمقابل رطوبت
  7. زمان گیرش حدود10دقیقه
  8. نسبت اختلاط با آب 35درصدوزنی
  9. میزان مصرف حدود 12کیلوگرم  در هرمترمربع با ضخامت یک سانتیمتر
  10. مقاوت مکانیکی زیادومقاوم دربرابرخمش های سطحی
  11. کاهش تمایل به جمع شدگی وعدم ایجاد ترک های انقباضی ناشی از خشک شدن

درزگیربتونه گچی(Joint  Sealing  Compounds)

این ماده یکی ازملات های خشک (DryMix) است که به منظور بتونه کاری ودرزگیری با نوار درزگیر استاندارد درسیستم های ساخت وساز خشک به کار میرود.

موارد مصرف درزگیربتونه گچی

این ملات به صورت لایه های نازک برای درزگیری صفحات روکش دار گچی پس از نصب یا تعمیرات سطوح آسیب دیده صفحات گچی میباشد که پس از نصب وپرکردن سوراخ ها ودرز های قطعات سفید کاری دیوار های گچی مورداستفاده قرار میگیرد.

روش اجرادرزگیربتونه گچی

به نسبت 75درصد وزنی پودر آب استفاده میگردد(به ازای هر چهار پیمانه پودر 3پیمانه آب لازم است)مدت 3الی 4دقیقه صبر نموده تا پودر های باقیمانده سطح آب کاملا مرطوب گردد سپس بادست ملات را مخلوط کرده تا خمیری یک دست که از روی کاردک نریزد حاصل شود به این خمیر نباید ماده دیگری اضافه شود, بهترین زمان مصرف حداکثر تا 35دقیقه است ,دمای محیط درزمان اجرا نباید کمتراز 8درجه سانتیگراد باشد.

بتو گیپس  و فوم گیپس(Fome Gips)

این ماده یکی ازانواع ملاتهای خشک (Dry Mix) می باشد که به منظور اندودکاری سطوح داخلی ساختمان استفاده میشود وقابلیت چسبندگی به بتن وسطوح پلی استایرن را دارد.

خواص بتو گیپس  و فوم گیپس
  1. قابلیت چسبندگی وپیوند قوی با زیرسازی به طوریکه به صورت مستقیم برروی بلوک سیمانی ,سوپرپانل ودیوارها ,سقف های صیقلی بتنی وسطوح پلی استایرن قابل اجراست.
  2. جذب آب بسیارپایین
  3. پایدار درمقابل رطوبت ونفوذ آب
  4. دانه بندی نرم
  5. نسبت اختلاط باآب 55درصد وزنی

ویژگی‌های گچ گیپتون

  • خاصیت چسبندگی بالا
  • وزن سبک
  • خاصیت جذب حداقلی رطوبت
  • سازگار با انواع زمینه سطوح (سطوح بتنی، سفالی و…)
  • زمان گیرایش (سفت شدن) بالا
  • گیرایش دو مرحله‌ای (اولیه و ثانویه)
  • عایق مناسب صدا و دما
  • تاریخ انقضای پایین و عدم امکان انبار کردن
  • کم رنگ کردن نقش و تأثیر مهارت اجرای گچ کاری به دلیل زمان گیرایش بالا و امکان اعمال تغییرات

گچ ترکیبی و گیپتون

 

نحوه اجرای گچ گیپتون

برای اجرا و نحوه استفاده از گچ گیپتون، تقریباً مراحل مشابهی با سایر گچ‌ها طی می‌شود. عمده تفاوت این نوع گچ با گچ‌های سنتی این است که بعد از مخلوط شدن با آب (به نسبت ۶۰ درصد گچ و ۴۰ درصد آب) به هم زدن نسبتاً زیاد با سرعت کم نیاز دارد. در ضمن بعد از مخلوط کردن این گچ با آب و قبل از آغاز مرحله هم زدن، بهتر است حداقل به مدت ۳ دقیقه هیچ حرکتی بر روی ظرف ملات صورت نگیرد تا در این فرصت گچ به خوبی با آب مخلوط شده و آماده فرآیند هم خوردن شود.

در مورد ضخامت مناسب لایه گچ گیپتون هم معمولاً ۱ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود که گچ کار طی مدت تقریبی پنج تا ده دقیقه فرصت دارد اقدامات لازم را در خصوص اجرای گچ ترکیبی و گیپتون بر روی سطوح انجام دهد. (این زمان با مدت زمان قابل استفاده بودن گچ بعد از ساخت ملات که حدود ۳۰ دقیقه است، تفاوت دارد)

همچنین با توجه به این‌که برای فرآیند گیرایش یا سفت شدن این گچ دو مرحله اولیه و نهایی در نظر گرفته می‌شود، بهتر است لایه‌های اضافی بعد از طی شدن مدت زمان لازم برای گیرایش این نوع گچ که بالای بیست دقیقه تخمین زده شده است، اعمال شود.

تاریخ انقضا و مدت زمان مصرف این نوع گچ معمولاً ۶ ماه است که در مورد کیسه‌های باز نشده گچ صدق می‌کند. درصورتی‌که کیسه این نوع گچ باز شود، کاربران تا ۱ ماه فرصت دارند تمامی محتویات کیسه را مصرف کنند، چرا که گچ گیپتون بعد از طی شدن این مدت خاصیت مطلوب خودش را از دست می‌دهد و کیفیت اجرای گچ کاری را پایین می‌آورد.
نکته: گچ گیپتون نباید تحت هیچ شرایطی با سایر انواع گچ ترکیب شود.

گچ ترکیبی و گیپتون

قیمت گچ گیپتون

در ترکیب انواع گچ ترکیبی یا دارای افزودنی، مواد و اجزای بیشتری نسبت به گچ‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مسئله مهم‌ترین نکته را در مورد قیمت گچ گیپتون توضیح می‌دهد. افزودنی‌های بیشتر و همین‌طور الزامات ضروری در خصوص مراحل ساخت و تهیه گچ گیپتون (حرارت دهی و پخت ترکیبات اصلی) باعث شده که این نوع مصالح ساختمانی از قیمت بالاتری نسبت به گچ‌های معمولی برخوردار باشد که البته این قیمت بالاتر با توجه به قابلیت‌های فوق‌العاده کاربردی و جذابی که در زمینه پوشش سطوح مختلف ارائه می‌دهد، منطقی به نظر می‌رسد.

برای دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان مجموعه پروفسور کو تماس حاصل کنید.

به اشتراک بگذارید:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *