اینجا هستید:

  • خانه
  • >
  • مقاله
  • >
  • آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری
آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری

به اشتراک بگذارید:

آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری

طراحی مبلمان شهری رایج ترین طراحی کاربردی در یک شهر است. ایستگاه تاکسی و‌ اتوبوس، چراغ های راهنمایی، نیمکت ها و … همگی از اعضای خانواده مبلمان شهری هستند. هدف از طراحی و وجود مبلمان شهری کم کردن آلودگی بصری است. همچنین این اعضای خانواده به شهروندان در آرامش روانی و انسجام ذهنی آنها که درگیر رفت و آمدها و انبوهی از تبلیغات هستند کمک می کند.

آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری

شرایط اجرای مبلمان شهری به چه عواملی بستگی دارد؟

زمانی این طراحی و اعضای مبلمان شهری انجام می شود که شرایط زیر فراهم باشد:

  •  وجود فضای باز در شهر که کاربرد عمومی داشته باشد.
  •  وجود مبلمان شهری در فضای شهری نیازهای عمومی را تامین کند.

چند ایده ناب برای طراحی مبلمان شهری مدرن

امروزه بسیاری از افراد به دنبال طراحی مبلمان شهری هستند. آنها در تلاش برای ایده های ناب و جدید در طراحی فضای باز و ایجاد فضایی چشم نواز و آرام و امن هستند. در ادامه به گلچینی از این ایده ها خواهیم پرداخت.

 نشیمن ها

وجود نشیمن ها برای کودکان، افراد ناتوان و سالمندان ضروری است. بیشتر این نشیمن ها در محیط های پر رفت و آمد قرار گرفته می شوند. گاهی آنها برای توقف بیشتر مردم و لذت بردن از فضای اطراف و تعامل و گفتگو طراحی و پیاده می شوند.

 دیوار های زنده

امروزه به جای صرف مخارج در طراحی پر زرق و برق افراد به سراغ ایده ناب و جذابی مانند دیوارهای زنده می روند. این ایده که از دیواری پر از گیاهان زنده ساخته می شود به فضا شادابی و سر سبزی می بخشد. در حقیقت محیط کدر و بی جان شهر با عناصر طبیعت می تواند سر زندگی و شادی را به جامعه هدیه دهد.

چراغ ها

مهمترین کاربرد چراغ ها، تامین نیاز های امنیتی و ایجاد محیط اجتماعی است. اما امروزه علاوه بر موارد ذکر شده از چراغ ها در زیباسازی شهر نیز استفاده می شود.

 سطل زباله چرخان

بیشتر سطل های زباله ظاهری زیبایی ندارند. گاهی درب های آنها به دلیل باز و بسته کردن زیاد فرسوده می شوند. در نتیجه شاید بکار بردن سطل های زباله چرخان که به وسیله یک اهرم به طرف شما بر می گردند، ایده ای خلاقانه باشد.

آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری

 نیمکت های مواج

طراحی نیمکت های مواج که از سه نیمکت مدور تشکیل شده است. این نیمکت ها در هم تنیده شده اند و ظاهری جذاب و خلاقانه ایی دارند. در این طراحی منحنی ها در اول دایره پایین و بالا می روند و بخش های را برای استراحت و نشستن فراهم می کنند.

استفاده از سنگ رودخانه

استفاده از سنگ رودخانه مدتی است درمحوطه سازی داخل شهرقابل مشاهده است و  جلوه خاصی به محیط شهری منتقل کرده است یکی از ایده ها  اجرای مبلمان شهری  به کاربردن سنگ رودخانه در کنار مبلمان شهری است.

 خیابان های رنگارنگ

طراحی خیابان هابا اجرای مبلمان شهری  با تم رنگی مخلف در کنار موزاییک جلوه ای شاد و چشم نواز برای استراحت مردم می بخشد.

آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری

مکان های نصب نیمکت های شهری

اگر به هر قسمت شهر سر بزنید حتما در طراحی مبلمان شهری آثاری از نیمکت های شهری با مترال های مختلف  را مشاهده می کنید.

در واقع با توجه به مکان های نصب نیمکت های شهری از آنها برای کاربردهای خاص و متفاوتی استفاده می شوند. برای نمونه صندلی هایی که در پارک تعبیه می شوند را می توان از  محلی برای گفتگو و میل کردن غذا می باشند. همچنین نیمکت هایی که در سطح شهر هستند برای رفع خستگی، دراز کشیدن و استراحت می باشند.

علاوه براین، این نیمکت ها در بازار، کیوسک تلفن، فرودگاه، قطار و… با توجه به نوع کاربرد آنها در محل مورد نظر طراحی و پیاده می شوند. در حالت کلی بیشتر صندلی های شهری در مکان هایی پر رفت و آمد نصب می شوند که مردم بتوانند استراحت کنند.

طراحی مبلمان شهری و جایگاه سنت و فرهنگ در هر شهر

در کشور عزیزمان، تقریبا هر شهر دارای قومیت و فرهنگ های گوناگونی است. هر کدام از این فاکتورها در طراحی مبلمان شهری می توانند ایده ای خلاقانه در طراحی و زیباسازی شهر باشند. بهره گیری از اساطیر و تاریخ هر منطقه در طراحی میتواند موجب خشنودی شهروندان آن شهر گردد.

استاندارد طراحی مبلمان شهری

آنچه در طراحی مبلمان شهری اهمیت ویژه ای دارد توجه به استاندارد طراحی و اجرا آن است. هرچند یکی از مشکلات پیاده کردن مبلمان شهری در اجرا آن نیست بلکه در نحوه اجرای آن است. در واقع استاندارد طراحی و پیاده کردن مبلمان شهری به درجه یا سطح کیفیتی این مبلمان که برای هدف خاصی اجرا می شود گفته می شود. وجود استاندارد مبلمان شهری فعالیت های یک شهر را سامان می دهد و سبب افزایش کیفیت برخورداری جامعه از فضای پیرامون خود می شود.

آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری

سخن آخر

در دنیایی که روز به روز شهر به جمعیت آن افزوده می شود انجام طراحی مبلمان شهری در مسیر زندگی افراد تاثیر مفید و مثبتی خواهد داشت.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *