اینجا هستید:

  • خانه
  • >
  • مقاله
  • >
  • آنچه درمورد واش بتن درجا باید بدانید!
واش بتن درجا

به اشتراک بگذارید:

آنچه درمورد واش بتن درجا باید بدانید!

واش بتن درجا از ترکیب متریال هایی همچون روان کننده، سیمان، ماسه، سنگ های معدنی و چسب بتن ساخته می شود. تولید این کفپوش بتنی به روش درجا به دلیل استفاده از سنگ های رنگی و زیبا محوطه سازی بسیار کاربردی است. در این مقاله سعی شده است تمام آنچه برای طراحی و ساخت واش بتن  لازم است بدانید در اختیارتان قرار دهیم.

واش بتن درجا

واش بتن درجا چیست؟

واش بتن درجا به معنی تهیه سنگ دانه های زیبا و رنگی است که از آن برای ساختن بتن به عنوان مهم ترین مصالح ساختمانی استفاده می شود
در واقع روش درجا برای ساخت واش بتن، بتن ریزی، قالب بندی و همه مراحل ساخت برای ساخت پروژه های کوچک در همان محل پروژه انجام می شود.

هرچند محدودیت هایی در اجرای این روش در بکار بردن تجهیزات خاص وجود دارد. اما پس از درست کردن زیر سازی اصولی با سیمان، بر سطح کار پروژه سنگدانه های زیبا و رنگی را روی سیمان پرس می کنند.
این روش در ایران به دلیل هزینه زیاد آن و سود کم برای تولید کنندگانش، کمتر استفاده می شود. ولی در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اروپا برای تولید موزاییک  از این روش استفاده می شود.

در روش درجا در ساخت واش بتن، بتن مقاومت و استحکام خود را از فشار یا لرزش به دست نمی آورد. بلکه در این روش، مقاومت بتن با طی کردن دوره کیورینگ و نگهداری بتن در محل پروژه انجام می شود. در حقیقت نحوه اجرای بتن در عمر مفید، مقاومت و استحکام این روش تاثیر بسزایی دارد.

واش بتن درجا

انواع واش بتن

کفپوش واش بتن از تنوع بسیاری برخوردار است. تنوع کفپوش های بتنی بیشتر بر اساس مواد تشکیل دهنده، طرح و محل مورد نظر نامگذاری می شوند. در ادامه با نمونه های از انواع این محصول آشنا خواهیم شد:

کفپوش بتنی پیاده رو

این نوع واش بتن بیشتر در محوطه سازی ویلا، پارکینگ، فضای سبز و… استفاده می شود. این محصول در طرح های پلیمری، پوست ماری، کنگره، هلالی و …ساخته می شود.

واش بتن پیش ساخته

مواد بکار رفته در این واش بتن همان مواد موجود در واش بتن پیاده رو ها است.

واش بتن پازلی

مواد تشکیل دهنده این کفپوش با دستگاه ویبراتور متراکم شده است. اجرای این کفپوش به دو صورت خیس و خشکه چینی انجام می شود.

کفپوش بتنی ترافیکی

این نوع کفپوش بسیار مقاوم است. از این رو از آن برای فضاهایی مانند اتوبان، پارکینگ که بسیار پر رفت و آمد است بسیار مناسب می باشد. این‌ مدل بیشتر در طرح های شش ضلعی و مستطیلی ساخته می شود.

کفپوش بتنی آراکس

این کفپوش در سه مدل آراکس پلیمری، آراکس پاششی و آراکس ملاتی ساخته می شود.

نحوه اجرای واش بتن درجا

در اجرای واش بتن درجا، زمان یک عنصر با اهمیت است. چرا که به محض درست کردن خمیر سیمانی خیلی سریع سخت می شود. به همین دلیل نحوه اجرای آن را باید به دست متخصصان این امور سپرد.
نحوه ساخت واش بتن درجا با از بین بردن چمن و پوشش گیاهی و اطمینان از وجود خاک پایدار در زیرساز این کفپوش شروع می شود.

قالب های فلزی یا چوبی در اطراف فضای مسیر مورد نظر قرار گرفته می شوند. پایه ای از شن ریزه با ضخامتی به اندازه حداقل ۱۰ سانتی متر روی زمین یا زیر بنا ریخته می شود. سپس به وسیله غلتک فشرده سازی انجام می گیرد.
محوطه اکنون آماده بتن ریزی است. این کار برای فضا های کوچک از میکسر و برای فضا های بزرگ از بتن آماده استفاده می شود.
بتن ریز باید به صورت مداوم و بدون فاصله انجام شود. چرا که یک مقطع همگن بوجود نمی آید. پس از بتن ریزی از ویبراتور جهت خارج کردن حباب ها استفاده می شود. در نهایت سطح را با تی مخصوص یا ماله بنایی صاف می کنند. در نهایت سنگ های زیبا و رنگی روی سطح صاف قرار گرفته می شود. حائز اهمیت است در این فرایند شرایط آب و هوایی بسیار مهم می باشد. آب و هوای مناسب برای این فرایند از ۵ درجه تا ۳۰ درجه مناسب است. اگر هوا بیش از ۳۰ درجه باشد جهت حفظ مقاومت بتن ریخته شده از آب یا گونی خیس برای مرطوب نگه داشتن سطح استفاده می شود.

فواید استفاده از واش بتن درجا

  • با در نظر گرفتن عمر مفید ،بکار بردن واش بتن درجا یک روش مقرون به صرفه است زیرا تنها یک بار برای آن هزینه می شود.
  • بتن بسیار مقاوم است. زمانی که به خوبی مراقبت و اجرا شود می تواند بیش از ۵۰ سال دوام داشته باشد.
  • مسیر های بتنی نسبت به سایر متریال های دیگر، نور ماوراء بنفش کمتری به خود جذب می کنند.
  • مسیر های کفپوش واش بتنی با روش درجا بسیار مستحکم هستند و در برابر سنگین ترین بارها بسیار مقاوم است.
  • واش بتن به روش درجا سطحی زیبا، رنگی و یکنواختی را فراهم می کند. همچنین این کفپوش به همراه دکوراسیون داخلی، مبلمان داخلی و .. زیبایی چشمگیری دارد.

موزاییک درجا

موزاییک درجا نوع متفاوتی از بتن ریزی برای کف ساختمان مدتی است بسیار رونق پیدا کرده است. که قبل از اجرای موزایک درجا اجرای بتن ریزی در چند مرحله انجام میشود.

مرحل اول : بتن ریزی اولی به سور تک لایه
مرحه دوم: بعد از بتن ریزی نسبت به نوع ساختمان موزایک دولایه یا چند لایه را اجرا میکنند.
مرحله سوم : پس از اجرای مراحل قبل یک لایه بتن ریزی انجام میشود.
.

واش بتن درجا

سخن آخر
واش بتن درجا بسیار مقاوم، بادوام، زیبا و متناسب با سلیقه های متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید یگر محصولات professorco می توانید از طریق شماره: 09123471574 تماس بگیرید.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *