اینجا هستید:

  • خانه
  • >
  • مقاله
  • >
  • کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟
کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

به اشتراک بگذارید:

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

منازل مسکونی و ساختمان های ساخته شده پس از چند سال دیگر استحکام و مقاومت اولیه خود را ندارند؛ بنابراین برخی از قسمت های آن ها نیازی به بازسازی دارند. چنین منازل در صورتی که مورد بازسازی قرار نگیرند ممکن است برای ساکنان مشکلاتی را به وجود آورند. به طور کلی ساختار یک ساختمان از بخش های اصلی و فرعی ایجاد شده و برای بازسازی یا به کار بردن مواردی همچون وال مش، بتن اکسپوز و واش بتن  در بخش های اصلی مشکلاتی وجود دارد و نمی توان در این بخش های به راحتی تغییراتی را به وجود آورد.

به همین علت در بسیاری از موارد برای ایجاد تغییرات در بخش هایی از ساختمان نیاز به مجوز شهرداری خواهید داشت. حال سوالی که پیش می آید این است که چه نوع تغییراتی در ساختمان به اجازه و مجوز شهرداری نیاز دارد؟ ما در این مطالب قصد داریم در خصوص بخش هایی که نیازمند مجوز شهرداری هستند، با شما صحبت کنیم.

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

معنای بازسازی خانه و ساختمان

حتما شما هم تا به حال خانه های قدیمی را دیده اید که به دلیل عدم بازسازی با مشکلات جدی مواجه شده اند و زندگی برای ساکنان آن ها سخت شده است. برخی از ساختمان ها در بخش های خاصی دچار آسیب میشوند که اگر مورد تعمیر و بازسازی قرار نگیرند، روز به روز به آسیب آن ها افزوده و در نهایت تخریب می شوند. برخی از افراد تصور می کنند که تعمیر و بازسازی ساختمان به این معنی است که باید آن را را تخریب کنند.

این تصور کاملا اشتباه بوده و بازسازی ساختمان، محوطه سازی و چنین مواردی نیاز به تخریب نداشته و تنها امور خاصی برای استحکام بیشتر ساختمان و تعمیر قسمت های آسیب دیده انجام می شود. این اقدامات فنی بوده و باید توسط افرادی انجام شود که در این زمینه تخصص داشته تا نیاز به تخریب ساختمان وجود نداشته باشد.

به طور کلی هدف از بازسازی ساختمان این است که ساختار کلی ساختمان را تقویت کرد. در واقع در عملیات بازسازی تلاش بر این است که بخش آسیب دیده تعمیر و تقویت شود. برای مثال در بخش های آسیب دیده حیاط تعمیرات لازم انجام شده و مواردی چون مبلمان شهری یا موزاییک به جهت زیبا سازی فضا به کار برده می شود. بعد از بازسازی منزل شما تا سال ها نیاز به صرف هزینه های اضافه نخواهید داشت. بنابراین می توان نتیجه گرفت بازسازی ساختمان می تواند هزینه های کلی برای یک ساختمان را کاهش دهد.

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

بازسازی محوطه و حیاط ساختمان

حیاط هر ساختمانی به عنوان یکی از بخش های مهم آن ساختمان شناخته می شود. حیاط یکی از قسمت هایی بوده که می تواند تاثیر زیادی در زیبایی منزل داشته باشد. بنابراین اگر حیاط منزل شما دارای بخش های آسیب دیده ای باشد، روی زیبایی محیط تاثیر می گذارد. برای محوطه سازی ساختمان باید دقت و حساسیت داشته باشید. شما می توانید برای این بخش از سیستم نورپردازی، آلاچیق، سیستم های آبیاری و سایر موارد استفاده کنید. به علاوه شما می توانید برای این بخش از واش بتن، بتن اکسپوز و مواردی همچون موزاییک استفاده کنید.

بازسازی نمای ساختمان

برای ایجاد نمای ساختمان از متریال ها و مصالح زیادی استفاده می شود که هر یک از این متریال ها طول عمر خاصی داشته و پس از مدتی دچار آسیب می شوند. به عبارتی گذر زمان موجب شده تا این مواد زیبایی و کارایی اولیه خود را از دست دهند. با توجه به این که نمای ساختمان بخش مهمی از بنای کلی ساختمان بوده و اولین چیزی که به چشم میخورد نمای آن است، بنابراین زیبایی آن تاثیر زیادی در زیبایی کل ساختمان دارد.

عدم بازسازی نمای ساختمان می تواند برای خطرات زیادی برای ساکنان به همراه داشته باشد؛ زیرا ممکن است که موادی مانند سرامیک ها و سنگ های نما به پایین سقوط کنند و موجب آسیب شود. برای انتخاب متریال های نمای ساختمان می توانید از متریال های مختلف استفاده کرده و نمای جدیدی را ایجاد کنید. جالب است بدانید اگر قصد تغییر نمای ساختمان را دارید در صورتی که طرح نمای جدید شما با نمای قبلی تطبیق نداشته باشد، کمیسیون نما در شهرداری باید آن را تایید کند.

 

آیا برای بازسازی ساختمان نیاز به مجوز شهرداری است؟

در زمان بازسازی ساختمان در صورتی که قصد داشته باشید که در بخش ها و اجزای اصلی ساختمان تغییر ایجاد کنید، باید از شهرداری مجوز لازم را اخذ نماید. برخی از عملیات های بازسازی به گونه ای هستند که باید ساختار خانه تغییر کند. برای مثال می توان به جا به جایی پله ها اشاره کرد که بدون مجوز شهرداری این امر امکان پذیر نیست و شما اجازه اعمال تغییرات را نخواهید داشت.

ایجاد تغییرات دیگر مانند جا به جایی و یا حذف بعضی از دیوارها نیز نیازمند مجوز شهرداری است. دلیل این موضوع این است که ممکن است برخی از دیوارها وظیفه دیوار باربر را داشته در صورتی که بدون آگاهی و مجوز آن را حذف کنید، احتمال ریزش ساختمان وجود دارد. بنابراین برای بازسازی ساختمان باید استانداردهای شهرداری را رعایت کرده و بر اساس ان ها پیش بروید.

البته باید بدانید که برخی از موارد جزئی نیازمند کسب مجوز از شهرداری نبوده و نیازی نیست برای اعمال تغییرات از شهرداری مجوز کسب کنید. فقط مواردی که در بخش های اصلی تاثیر داشته باشند نیازمند دریافت مجوز خواهند بود. عدم توجه به این موضوع می تواند موجب ریزش ساختمان و خطرات جدی دیگری شود.

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

جمع بندی

همانطور که میدانید برخی از خانه های قدیمی و ساختمان هایی که دچار آسیب های جدی شده اند، به بازسازی جدی نیاز دارد. در شرایط خاصی برای انجام بازسازی و تغییرات در ساختمان باید از شهرداری مجوز های لازم را اخذ نمایید و همان طور که گفتیم برخی دیگر از این تغییرات به مجوز شهرداری نیاز ندارند.

آگاهی در این خصوص به شما کمک کرده تا بدانید در چه شرایطی باید به دنبال کسب مجوز باشید. به علاوه دچار سردرگمی شده و نیازی به پرداخت هزینه های اضافه نخواهید داشت. بنابراین دریافت مجوز از شهرداری را جدی بگیرید؛ زیرا در صورت عدم رعایت این مورد ممکن است جریمه های سنگینی برای شما در نظر گرفته شود.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *