اینجا هستید:

مبلمان شهری برای معلولین

به اشتراک بگذارید:

مبلمان شهری برای معلولین

در سال های اخیر، زیباسازی محوطه داخل و برون شهری، علاوه بر اینکه جزو وظایف اصلی شهرداری میباشد، سازمان و ارگان های خاصی نیز این مورد را برعهده گرفته اند. طبعا ایجاد مبلمان شهری خاص و منحصر به فرد برای معلولان، می تواند به عنوان حائز اهمیت ترین موارد برای سازمان های مذکور جهت ایجاد شهری ایمن برای تمامی ساکنان آن، در اولویت باشد.

مبلمان شهری برای معلولین

مبلمان شهری چیست؟

به طور کلی برای زیباسازی و ایجاد مکان های مختلف به همراه تجهیزاتی که لازمه ایجاد نظم، قانون و ایجاد زندگی شهری مناسب است، با عنوان مبلمان شهری در حال حاضر بیان می شود.

تجهیزات، علائم تجاری، فرهنگی و… و همچنین ایجاد فضای خاص با اهداف متمایز در داخل شهر، می تواند بیان کننده مجموعه ای از مبلمان شهری باشد که متعلق به عموم جامعه بوده و استفاده از آنها برای هر شهروندی جزو قانون قلمداد می شود.

امروزه سازمان های شهرداری و ایجاد فضای سبز با به‌ کارگیری روش های جدید ارائه شده در صنعت ساخت و ساز، روشی جدید و نوین را برای ارائه مبلمان شهری با توجه به مدرن سازی فضای شهر مورد نظر اعمال می کنند که می توانند در کنار ایجاد نظم بهتر برای زندگی، در ایجاد فرهنگ درست شهروندی و رعایت حق و حقوق تمامی شهروندان موثر واقع شوند.

طبعا مبلمان شهری به چهار دسته اساسی تقسیم می شود که می تواند هر دسته متناسب با اهداف در نظر گرفته شده از متریال، روش ساخت و نوع استفاده متفاوتی برخوردار باشد.

تجهیزاتی خیابانی جزو اولین دسته مبلمان شهری می باشد که می تواند شامل انواع خط کشی های راهنما در خیابان، اعمال تابلوهای راهنما برای شناسایی نام و فعالیت خیابان و راه های منتهی به آنان و تمام اقلام موجود در این فضا به صورت تزیینی و ضروری باشد که می تواند برای رهگذران سالم و معلول، بدون ایجاد هیچ ریسکی، به عنوان راهنما در نظر گرفته شود.

مبلمان پارکی، دسته دیگری از این موارد می باشد که به محوطه سازی داخل پارک های بزرگ و کوچک ختم می شود، در این فضا انواع لوازم های بازی و تفریحی، صندلی و نیمکت های نشیمنی و حتی نوع آرایش فضای سبز به عنوان تشکیل دهنده مبلمان شهری ارائه می شوند.

تجهیزات ترافیکی جزو دسته سوم قرار می گیرد و شامل انواع تابلو و راهنماهای رنگی اعمال شده روی دیوار و کف خیابان را می باشد.
تابلوهای تبلیغاتی به عنوان مدرن ترین دسته در این حوزه قرار می گیرند، این مورد انواع بیلبوردهای بزرگ و کوچک تصویری و ویدئویی را در بر می گیرد که می تواند به عنوان منبع درآمدزایی شهرداری، در زیباسازی شهر نقش مهمی داشته باشد.

مبلمان شهری برای معلولین

انواع سبک های مبلمان شهری

در ارائه انواع مبلمان شهری، طراحان این محصول، با موضوعی با عنوان سبک مبلمان شهری روبرو هستند که این مورد می تواند راهنمایی خوبی را برای طراحان مورد نظر ایجاد نماید. دو سبک مدرن و سنتی از سبک های شناخته شده در این زمینه هستند که به طور کلی برای بیشتر شهرهای کشور، القای سبک مدرن برای محوطه سازی صورت می گیرد.

شهرهای سنتی دارای مکان هایی تاریخی و فرهنگی می باشند که طبعا برای این قسمت، آشنایی با چند ایده خلاقانه برای مبلمان شهری با توجه به سبک سنتی به طراحان و تولید کنندگان پیشنهاد می شود که نتیجه ای عالی برای زیباسازی و جذب گردشگران داخلی و خارجی را در پی خواهد داشت.

مبلمان شهری مناسب معلولین

به طور کلی در سال های اخیر توجه به نیاز عمومی و شهروندی معلولان در تمامی قسمت های اداری، فرهنگی، کاری و… مهم شمرده می شود. لذا پایه گذاری این موارد در مبلمان شهری، می تواند رضایت زندگی افراد معلول را برای استفاده از فضای درون شهری افزایش دهد.

طبعا استفاده از کفپوش های ویژه واش بتن و بتن اکسپوز در قسمت پیاده رو، ایجاد مکانی شیب دار به جای پله برای رفت و آمد راحت تر صندلی های چرخدار، ایجاد تابلوهای مهم برای رهگذران معلول در قسمت های خاصی از خیابان اصلی و فرعی و همچنین ایجاد بالابری برقی وپل عابر پیاده می تواند جزو اساسی ترین اقدامات لازم برای ایجاد مبلمان شهری مناسب برای معلولان باشد.

وسایل و مبلمان شهری مخصوص معلولین باید چه ویژگی هایی داشته باشد
طبعا تجهیزاتی که به عنوان لوازم تفریحی و ورزشی در داخل پارک و محوطه های تفریحی اعمال می شود، باید مطابق با مصرف خاص معلولان نیز تولید و ارائه شود.

به عنوان مثال استفاده از نیمکت هایی با ارتفاع پایه ای کوتاه بدون جایگاه دست و حالت تیزی در قسمت لبه های آن و همچنین وجود لوازم بازی ویژه بر اساس قدرت بندی معلولان از نمونه های مهم مزبور می باشد.

مبلمان شهری بتنی نیز نقش مهمی در ایجاد این موارد برای زندگی راحت تر معلولان داشته است، لذا ارائه واش بتن رنگی و خاص که تولید شرکت پرفسور کو می باشد، محصولی عالی برای جداسازی قسمت رهگذر معلولان جسمی در پیاده رو و خیابان ها است. اعمال موزاییک های خاص ضد لغزش برای محیط های شیب‌ دار نیز برای ایجاد مبلمان خاص در نظر گرفته می شود.

ایجاد یک پل با عرض زیاد و متریال خاص در قسمت جوب کنار خیابان ها، جزو تجهیزات مهم مبلمان شهری معلولین ارائه می شود.

معرفی چند از علائم و تجهیزات مخصوص معلولین و جانبازان

به طور کلی علاوه بر وسایل خاص تفریحی و ضروری برای زندگی درون شهری معلولان، ایجاد علائم و تابلوهای خاص به عنوان راهنما برای این افراد، در ساخت مبلمان شهری مدرن جایگاه ویژه ای دارد.

علائم مورد نظر می تواند شامل تابلوهای عبور صندلی چرخ دار و یا نابینایان در قسمت های مهمی از خیابان ها و یا تابلوی توقف ممنوع در کنار پل های کنار خیابان و یا مکان های شیب‌ دار مختص عبور و مرور معلولان باشد که ایجاد نظم و رعایت حقوق شهروندی را برای این عزیزان سبب ساز می شود.

مبلمان شهری برای معلولین

تجهیزات موثر برای افراد معلول و جانباز علاوه بر قرارگیری در محیط بیرونی، باید برای محیط های داخلی عمومی مانند بانک، ساختمان های دادگستری و موارد مهم دیگر نیز مورد اعمال قرار بگیرد.

به عنوان مثال ارائه بالابر برای صندلی های چرخدار و افراد معلول در ساختمان های چندین طبقه عمومی، یک مورد ضروری شناخته می شود که استفاده افراد از حقوق اولیه نظیر استفاده از حق داوری و عدالت در دادگستری، حق درمان در بیمارستان های بزرگ و درمانگاه ها، حق ایجاد تراکنش های مالی بزرگ و کوچک در بانک ها به صورت حضوری و… را ممکن می سازد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *