اینجا هستید:

نمای مرکب عایق چیست؟

فهرست مطالب

نمای مرکب عایق (نمای کامپوزیت عایق ) چیست ؟

بررسی سیستم نمای کامپوزیتی عایق حرارتی بیرونی

نمای مرکب عای

این سیستم  برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1387 توسط مهندس امین افشار  مجدداً احیا شده و در اداره ثبت مالکیت های صنعتی به شماره53339   ثبت گردیده است .

نمای مرکب عای

تعریف های مختلفی از سیستم ساختمانی وجود دارد در برخی از انها یک سیستم ساختمانی مجموعه ای است که کلیه اجزای ساختمان اعم از سازه ای و غیر سازه ای را شامل شود با این تعریف سیستم نمای مرکب ، کامپوزیت ، عایق حرارتی بیرونی ( ETICS ) نوعی زیر سیستم تلقی می شود با وجود این برای راحتی کار و جلوگیری از ایجاد ابهامات یا پیچیدگی های غیر ضروری در این بخش تعریف فوق از سیستم ساختمانی نادیده گرفته می شود و از نمای کامپوزیت  ETICS  به عنوان یک سیستم نما نام برده می شود.

نمای مرکب عای

سیستم ETICS  نوعی از مجموعه نماهای عایق دار پوسته خارجی ساختمان است که بر روی اکثر دیوارهای تمام شده اعم از بنایی ، بتنی ، فلزی ( LSF ) ، چوبی و… قابل اجراست این سیستم علاوه بر ایجاد عایق حرارتی لازم و کمک به هوا بندی و اب بندی ساختمان از نظر طرح معماری دارای تنوع زیادی در زمینه بافت و رنگ است در عین حال این سیستم وظیفه یا نقش سازه ای ندارد و دیوار پشت کار باید خود ایستایی مکانیکی لازم را فراهم کند در ضمن هوابندی سیستم نیز عمدتا بر عهده دیوار پشت کار است به طور کلی اجزای اصلی این سیستم در شکل نشان داده است.

نمای مرکب عای

در دهه 50 میلادی دو اتفاق مهم رخ داد که در نهایت منجر به ابداع سیستم نمای مرکب عایق حرارتی بیرونی در اروپا شد اولین اتفاق ظهور پلی استایرن منبسط شده و دومین اتفاق تولید اندودهای مصنوعی پایه ابی بود ، با کاربرد تلفیقی این دو محصول سیستم نمای کامپوزیت ETICS  در اروپا معرفی شد ، از مزایای نمای مرکب ETICS  این بود که علاوه بر پروژه های نو سازی برای ساختمان های موجود که نیاز به تجدید نما یا عایق کاری حرارتی داشتند نیز قابل کاربرد است برای مثال در آلمان از سیستم نمای مرکب ETICS برای تجدید نمای ساختمان های آسیب دیده در دوران جنگ دوم جهانی استفاده شد . کاربرد این سیستم در اروپا به سرعت گسترش یافت و بعد از این در سال 1969 به امریکا نیز راه یافت و تا سال 1995 بیش از 18 میلیون متر مربع نمای ETICS  در امریکای شمالی اجرا شد اما در این سال به علت خرابی تعدادی از نماهای کار شده قبلی بر اثر رطوبت ضربه بزرگی به پذیرش این محصول وارد امد این موضوع به علت پایین بودن حدود انتظارات تعریف شده در استاندارد ها و دستورالعمل های طراحی و اجرا بود .

صرفه جویی در مصرف انرژی

با بالا رفتن هزینه سوختهای فسیلی و تغییرات اب و هوایی برنامه ریزی مصرف انرژی ساختمان اهمیت بیشتری پیدا می کند در این رابطه مقرارت ملی ساختمان ایران (مبحث نوزدهم صرفه جویی در مصرف انرژی ) چهار چوب این برنامه ریزی را تا حدی برای ساختمانهای نو ساز مشخص کرده است که مبحث نوزدهم در مقایسه با استانداردهای سایر کشورهای جهان نیاز به توسعه بیشتری دارد  .  یک بنای سالم با یک پوشش حرارتی مناسب مقادیرمصرف انرژی را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت هوای ساختمان و ارزش ساختمان می شود .

نمای مرکب عای

 از طریق این سیستم دمای موجود در خانه ذخیره شده و باعث ایجاد هوایی مطبوع در داخل فضاهای خانه می شود. این سیستم باعث جلوگیری از اتلاف انرژی در تابستان و زمستان شده و هزینه های مصرف انرژی ساختمان را بیش از 30./ کاهش می دهد .

یکی از مزایای این سیستم که سبب گردیده از سال 1960میلادی تا کنون میلیونها مترمربع از این نوع نما درسراسرجهان به ویژه اروپا و آمریکا اجرا گردد،اینست که علاوه بر پروژه های نوسازی برای ساختمان های موجود که نیاز به تجدید نما یا عایق کاری حرارتی دارند قابل کاربرد است.

برای آشنایی با نحوه اجرای نمای مرکب عایق کلیک کنید .

به اشتراک بگذارید:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *