اینجا هستید:

نحوه اجراي والمش

به اشتراک بگذارید:

نحوه اجراي والمش

بیشتر تخریب ساختمان‌ها در زمان زلزله مربوط به اجزای غیر سازه‌ای یا همان دیوار ها می باشد. برای مهار دیوارها در زمان حادثه‌هایی مثل زلزله از روش نوین و جدید والمش استفاده می‌کنند. در اجرای وال مش تمام قسمت‌های دیوار با شبکه‌های مخصوص الیافی به طور کامل پوشش داده شده و کاملاً مستحکم می‌شود.

مراحل اجرای وال مش

برای طراحی و اجرا وال مش تخصص بسیار زیادی نیاز نیست، نیروهای نیمه ماهر نیز می توانند خیلی راحت به اجرای وال مش بپردازند.
برای اجرای وال مش در نقاط مختلف ساختمان باید تمام نکات و اصول رعایت گردد تا حادثه ای رخ ندهد. مراحل اجرای وال مش به ترتیب موارد زیر می باشد:

  1.  در مرحله اول لازم است کارگران به دیوارکشی‌ها و دیوارچینی‌های اصولی ساختمان با کمک آجر، هبلکس و بلوک‌های کوچک و بزرگ بتنی بپردازند.
  2. یک لایه پلاستر به عنوان پوشش اولیه بر روی دیوار در قسمت توری های فایبرگلاس نصب می شود. اگر نازک های ساختمان از جنس گچ باشد، باید از پلاستر گچی استفاده کرد.
  3.  بر روی پلاستر ایجاد شده، تمام الیاف به طور دقیق نصب می شوند تا توری فایبرگلاس استحکام بیشتری در دیوار داشته باشد.
  4.  در مرحله آخر لازم است برای اتصال پروفیل های نبشی به ستون ها و سقف ساختمان از چسب اپوکسی استفاده کنیم.

نحوه اجراي والمش

وظیفه وال مش در دیوارهای غیر سازه‌ای چیست؟

اجرای وال مش بر روی دیوارها میزان استحکام و مقاومت آن را در برابر فشارها و تکان‌های زلزله افزایش می‌دهد. برای اینکه ساختمان‌های شما در برابر زلزله به طور کامل محافظت شود باید با کمک وال مش تمام دیوارهای آن مهار گردد.

همواره ساختمان سازان و پیمانکاران به دنبال کم کردن هزینه‌های اجرایی در پروژه‌های جدید هستند، اجرای وال مش جزو بهترین و کم هزینه ترین راهکار ها برای مقاوم کردن دیوارها است. با توجه به تخریب‌های اخیر در زلزله‌ های متعدد، اجرای وال مش در دیوارها ضرورت پیدا کرده تا ارتعاشات زلزله سبب تکان، خرابی و خمیدگی آنها نشوند.

نظام مهندسی نیز امروزه توصیه می کند تا در ساختمان ها از سیستم وال مش استفاده شود زیرا وال مش برخلاف وال پست های سنتی و قدیمی، ساختمان را ایمن تر و مقاوم تر خواهد کرد.

نکات اجرایی وال مش

در روش وال مش برای دیوارهای ساختمان از هیچ گونه وادار، میلگرد بستر و تیرک‌های مختلف افقی استفاده نمی‌شود. زمانی که فرد متخصص می‌خواهد وال مش را اجرا نماید، برای نصب پلاستر بر روی دیوار باید بستر آن را با کمک آب به طور کامل مرطوب سازد.

برای اجرای صحیح وال مش، دیوار را با حدود ۲ الی ۳ میلیمتر لایه پلاستر گچی یا سیمانی پوشش می‌دهند. بعد از این مرحله به شکل قائم بر روی پلاستر ایجاد شده، نوارهای مش فایبرگلاس برای چسبندگی بهتر پلاستر نصب می شوند.‌

در هر دو طرف دیوارهای ساختمان، وال مش اجرا شده تا در مقابل تکان های شدید زلزله و نیروی باد آسیب نبینند. بعد از نصب صحیح لایه پلاستر، باید برای مهار حرکت دیوار از نبشی‌های مخصوص در بالا و پایین دیوار استفاده کرد. این نبشی‌های بال مش با استفاده از چسب اپوکسی مخصوص به دیوار متصل می‌شوند که نسبت به رول پلاک و پیچ مزیت‌های بیشتری دارد.‌

مصالح مورد نیاز در اجرای وال مش

برای اجرای درست و صحیح وال مش، نیاز است که تمام مصالح لازم برای این روش نوین را تهیه کنید. مصالح فلزی گوناگون مانند انواع میلگردهای بستر، تیرآهن، وادار های قائم و افقی در اجرای وال مش نیاز نیست؛ اما برای ایجاد وال مش در هر دو طرف دیوارهای غیرسازه ای، مصالح ساختمانی زیر را باید تهیه کنیم که عبارتند از:

  • توری مخصوص برای اجرای وال مش

توری برای اجرای روش جدید وال مش به صورت مخصوص در دو مدل فایبرگلاس معمولی و فایبرگلاس مقاوم به قلیا ساخته شده که هر کدام گرماژ های مختلفی به همراه دارند.

  • پلاستر مخصوص وال مش

برای پوشاندن کامل توری وال مش در دیوارها به پلاستر احتیاج داریم که در انواع سیمانی و گچی برای مجریان و پیمانکاران در دسترس است.

  •  پروفیل نبشی مخصوص برای لبه بالایی و پایین دیوار و ناودانی

برای مهار و محکم کردن لبه های دیوار در روش وال مش به ناودانی و پروفیل های نبشی نیاز است، هر کدام از این مصالح وال مش اندازه و ابعاد مختلفی برای دیوارهای گوناگون دارند.

  • چسب پایه مخصوص اپوکسی برای اجرای وال مش

چسب پایه اپوکسی برای محکم سازی ناودانی و پروفیل های نبشی در قسمت های مختلف دیوار باید از چسب مخصوص اپوکسی استفاده نماییم.

اگر بر روی دیوار، بازشو هایی مثل درب یا پنجره باشد چگونه وال مش را اجرا کنیم؟

می‌توانیم برای اطراف یا کنار بازشوها در دیوار از سیمان و مش مخصوص الیاف استفاده کنیم. برای اینکه الیاف مورد نظر در این دیوار از مقاومت بسیار بالا برخوردار باشند حتماً به ضخامت و تراکم آن توجه داشته باشید.

برای ایجاد مقاومت فشاری بسیار زیاد روی این الیاف از ملات ریزدانه پاششی استفاده می‌شود. در مرحله بعد در هر دو طرف دیوار از نوارهای الیاف برای محکم سازی استفاده می‌شود.
لبه‌های الیاف بر روی دیوار با کمک پیچ و پلاک یا تسمه به دیوار محکم شده و یا برای تثبیت آنها از چسب استفاده خواهند کرد.

نحوه اجراي والمش

سخن آخر
امروزه از وال مش برای مقاوم سازی اکثر ساختمان‌ها استفاده شده زیرا هزینه بسیار پایینی داشته و هم ساختمان را در برابر زلزله نسبت به قبل محکم‌تر خواهد کرد. طبق مقررات ملی ساختمان، اجرای وال مش با رعایت تمام نکات هیچ ممنوعیتی ندارد.
اجرای این روش پرکاربرد و کم هزینه وال مش از نظر سازمان نظام مهندسی مورد تایید است.

با توجه به مزیت‌ها و کاربردهای فراوان وال مش، از روش وال پست‌های سنتی دیگر استفاده نمی شود. اجرای وال مش آسان تر بوده و مصالح آن کمتر و ارزان تر هستند. مجریان و پیمانکاران در محوطه سازی از وال مش به شیوه های مختلف استفاده می کنند، برای ایجاد مبلمان شهری نیز کارایی دارد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *