اینجا هستید:

انواع مدل های بتن اکسپوز

به اشتراک بگذارید:

انواع مدل های بتن اکسپوز

بتن اکسپوز نیز همانند سایر بتن ها و قطعات از پیش ساخته، دارای روش های ساخت مختلفی می باشد. معمولا برای ساخت بتن اکسپوز از دو روش درجا و پیش ساخته استفاده می کنند. این قطعات بتنی دارای انواع مختلفی هستند که همه ی انواع آن ها از لحاظ شکل ظاهری و ساختار، تفاوت های زیادی با هم دارند. در این مقاله قصد داریم تا با انواع این قطعات، بررسی خصوصیات و ویژگی های بتن اکسپوز آشنا شویم.

معرفی انواع بتن اکسپوز

امروزه به دلیل کاربرد هایی که برای بتن اکسپوز وجود دارد، می توان آن را یکی از اصلی ترین موارد در اجرای پروژه های ساختمانی به حساب آورد.بتن اکسپوز از لحاظ نوع و قالب، در چهار دسته تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است:

  • بتن اکسپوز درجا
  • بتن اکسپوز پیش ساخته
  • بتن اکسپوز پرسی
  • بتن اکسپوز ویبره ای

تفاوت عمده ای که در انواع این مختلف این قطعات وجود دارد، در نحوه ساخت آن ها است؛ یعنی مصالح مورد نیاز برای ساخت این بتن ها یکسان بوده و تنها در فرآیند هایی که برای ساخت آنها استفاده می شود، تفاوت وجود دارد.

انواع مدل های بتن اکسپوز

بتن اکسپوز درجا

از این نوع بتن ها در مکان هایی با فضای بسیار بزرگ مانند سالن های اجتماعات، مزار شهدا، آرامگاه های معصومین، ورزشگاه ها و هر نوع مکان دیگری که استفاده ی عمومی داشته باشد، استفاده می شود. در این نوع از قطعات بتنی، به منظور زیبا سازی های ظاهری، از یک لایه بتن نما استفاده می کنند. برای استفاده از این روش و تولید بتن های باکیفیت، نیاز به طرح اختلاط دقیق و همچنین قالب بندی درست و اصولی است. نکته دیگری که در مورد ساخت بتن اکسپوز درجا وجود دارد، روغن قالب آن است که یک افزودنی اصلی و بسیار کاربردی است. استفاده از این روغن در قالب ها، در عدم چسبیدن بتن به قالب نقش دارد.

بتن اکسپوز پیش ساخته

از معروف ترین بتن اکسپوز های معروف می توان به بتن اکسپوز پیش‌ساخته اشاره کرد که به عنوان پرمصرف ترین انواع بتن ها نیز شناخته می شود. اگر برای ساخت این قطعات از کارگاه های تولیدی استفاده شود و در همان محیط نیز خشک شوند، تحت عنوان بتن اکسپوز پیش ساخته خوانده می شود. مهم ترین نکته در مورد خرید این قطعات، توجه به رعایت استاندارد های تولیدی برای ساخت آن ها خواهد بود. این مورد با بررسی برند و شرکت تولید کننده محصول، قابل ارزیابی است. علاوه بر این، نصب بتن اکسپوز نیز نیازمند تجربه و مهارت بالایی است که در این مورد می توانید از شرکت های تولیدی و گروه های تخصصی فعال در این زمینه کمک بگیرید. امروزه بیشتر کفپوش های بتنی، نما های بتنی بزرگ و کوچک، مبلمان شهری بتنی و سنمت پلاست ها را با استفاده از بتن اکسپوز پیش ساخته ایجاد می کنند.

بتن اکسپوز پرسی

این روش ساخت بتن اکسپوز را بر اساس دستگاه پرس کننده آن انتخاب کرده اند. اکثر جدول های کنار خیابان ها و کفپوش های پرسی را با این روش می سازند. این نوع قطعات بتنی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و به همین دلیل از آن ها در کفپوش ها و مکان هایی که تحت شرایط جوی مختلف قرار دارند، استفاده می شود. یکی از قابلیت های بتن اکسپوز پرسی، خشکه چینی است و به همین دلیل برای نمای بتن اکسپوز خشک مورد استفاده قرار می گیرد. اسلامپ بسیار کم مخلوط بتنی مورد نیاز برای ساخت بتن اکسپوز پرسی نیز از دیگر ویژگی های این قطعات است.

بتن اکسپوز ویبره ای

بتنی که برای ساخت بتن اکسپوز ویبره ای مورد استفاده قرار می گیرد باید به صورت روان باشد. به همین دلیل از رزین در ترکیب مخلوط بتنی آن استفاده می شود. از این قطعات نیز در مکان های شهری مختلفی استفاده می شود. سمنت پلاست که که در ساخت سازه های متنوع مورد استفاده قرار می گیرند را با این نوع بتن اکسپوز می سازند.

مشخصات فنی بتن اکسپوز

برای فرفول  ساخت بتن اکسپوز از مواد و ترکیبات مختلفی استفاده می شود که شامل آب، سیمان و ماسه ریزدانه است. هنگامی که این مواد با هم ترکیب می شوند، به آنها روان کننده اضافه می کنند. در این جا به مهم ترین ویژگی ها و مشخصات فنی انواع بتن اکسپوز می پردازیم.

  • بتن اکسپوز دارای رنگ پذیری بسیار بالایی است که به دلیل سطح یکپارچه و صاف آن است.
  • این قطعات بر اساس نوع هدف و استفاده ای که دارند، با وزن های مختلف تولید می شوند؛ اما به طور کلی وزن آن ها در حدود 2400 کیلوگرم است.
  • استحکام و فشاری و کششی فوق العاده ای در این نوع بتن ها وجود دارد که دلیل آن نیز عدم وجود حباب می باشد.
  • جذب آب برای این نوع قطعات در حدود 6 درصد است و به همین دلیل می توان از آن برای قسمت هایی که با رطوبت سروکار دارند، مناسب دانست.
  • برای تولید این قطعات از مواد مختلف مانند ترکیب چوب و بتن اکسپوز استفاده می کنند که بسیار به صرفه است.

بتن اکسپوز از نظر ظاهری

بتن اکسپوز از نظر ظاهری و رنگ، در سه دسته مختلف طبقه بندی می شود که شامل این موارد است:

  • واش بتن
  • بتن اکسپوز رنگی
  • بتن اکسپوز صیقلی

برای ساخت واش بتن، ریز دانه های سطحی را می شوند و در نهایت سنگ نما های درشت در آن نمایان می شود. از این نوع قطعات بیشتر برای ساخت موزاییک به منظور محوطه سازی استفاده می شود.

در بتن اکسپوز رنگی نیز به مخلوط بتن، رنگ اضافه می کنند. در انواع بتن اکسپوز صیقلی نیز از ریزدانه ها بیشتر استفاده می شود که دلیل صیقلی بودن آن است.

انواع مدل های بتن اکسپوز

بتن اکسپوز از لحاظ کاربرد

از بتن اکسپوز در موارد زیر استفاده می شود:

  • ساخت پله
  • نماسازی های شهری
  • نماسازی بیرونی ساختمان
  • ساخت مجسمه و گلدان های بتنی
  • ساخت تونل، روگذر، زیرگذر و پل
  • ساخت حوض و استخر
  • مبلمان شهری
  • گلدان بتن اکسپوز
  • ساخت محوطه پارک، پیاده رو و باغ

انواع بتن اکسپوز نمای خارجی

در نماسازی خارجی از انواع مختلف بتن اکسپوز استفاده می شود که مهمترین آن ها، بتن اکسپوز پیش ساخته است. اما بر اساس نیاز و هدف مورد استفاده، می توان از انواع قطعات و پنل های پیش ساخته برای نماسازی های خارجی و داخلی استفاده کرد.

قیمت بتن اکسپوز

بتن اکسپوز یکی از مدرن ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان و ایجاد پوشش یا نمای انتهایی بر روی سطوح مختلف است که به دلیل ظاهر جذاب و سازگاری با هر نوع شرایط محیطی و سایر مصالح در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل  نوسانات ارز قیمت مشخصی را نمیتوان مشخص کرد، اما شما میتوانید جهت اطلاعات  بیشتر نسبت به قیمت بتن اکسپوز  مقاله: نکات مهم در قیمت بتن اکسپوزرا مطالعه کنید.

پروفسور کو به عنوان بزرگترین تولید کننده بتن اکسپوز و انواع سنگ های رودخانه ای شناخته می شود که انواع قطعات از پیش ساخته را نیز با مناسب ترین قیمت های روز بازار عرضه می کند. جهت خرید و سفارش این محصولات، می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *