اینجا هستید:

سنگ مصنوعی چیست؟

به اشتراک بگذارید:

سنگ مصنوعی چیست؟

در سال های اخیر بسیاری از نماهای ساختمانی با کاربری تجاری و مسکونی، به جای استفاده از سرامیک های مختلف برای پوشش نما از سنگ های مصنوعی استفاده می کنند. سنگ مصنوعی یک فراورده صنعتی می‌ باشد که از دو نوع متریال طبیعی و مصنوعی به وجود آمده است.

معرفی سنگ مصنوعی کاربرد ومزایا آن

سمنت پلاست را می توان نوعی سنگ مصنوعی به شمار آورد . روش تولید آن مشابه روش تولید موزاییک های معمولی ویبره میباشد  ولی به دلیل استفاده از

افزودنیهای شیمیایی و فوق روان کننده های بتن و نیز برخی از  مواد اولیه متفاوت و همچنین تنوع کاربرد این نوع موزاییک در دیوار پوش ها و نماهای داخلی و خارجی میتوان این نوع موزاییک ، یعنی موزاییک سمنت پلاست را سنگ مصنوعی نیز نامید .

سنگ های مصنوعی ( سمنت پلاست ) با رنگ های متنوع و متعدد و زیبا و همچنین طرح ورنگ های مشابه سنگهای طبیعی (مرمریت ، گرانیت ) قابل تولید و عرضه میباشد .

انواع سنگ مصنوعی

تولید میزان بالایی از سنگ مصنوعی در کارخانجات تولیدی ایران، تنوع متریالی و کیفی محصول را سبب ساز می‌ شود. سنگ های مصنوعی با داشتن برندهای تولیدی متنوع و همچنین متریال های گوناگون، در انواع مختلفی به تولید می رسند.
با اعمال اکسید آهن در تولید انواع سنگ های مورد نظر، تفاوت رنگ مورد مشاهده قرار می گیرد که این امر، عاملی برای جذابیت سنگ مصنوعی دکوراتیو می‌ شود و می‌ تواند به تنوع بالای این محصول دامن بزند.

این محصول از نظر اندازه و ابعاد، در تنوع بالایی می‌ باشد، سنگ های طبیعی که همواره از نظر ابعادی برای مصرف کنندگان، چالش بسیاری ایجاد می کنند، می توانند جایگاه خود را به سنگ های طبیعی بخشیده و بهترین نتیجه را در استفاده از محصول اعمال کنند. لذا برای ساخت دیوار با سنگ رودخانه ، دغدغه ای جهت اندازه و سایز سنگ های مذکور وجود نخواهد داشت. استفاده از سایزهای کوچک برای نمای دیوار و یا سایزهای بزرگتر برای ارائه در بدنه دیوار، بدون محدودیت انجام می گیرد.

سنگ مصنوعی چیست؟

دستورالعمل نصب سریع و آسان تولیدات پروفسور موزاییک

سنگ های سمنت پلاست  بسیار ساده نصب می شوند حتی افراد نا آزموده و بی تجربه هم میتوانند خودشان  این کار را انجام دهند.

تنها سه نفر میتوانند بیش از 50 مترمربع ازسنگ های مصنوعی را در هر روز نصب کنند.

سنگ مصنوعی چیست؟

مراحل نصب سنگهای مصنوعی (سمنت پلاست) :

1) اندازه گیری پروژه:
مساحت سنگ: طول و ارتفاع ناحیه موردنظر را در هم ضرب کنید.
تمام فضاهای باز مثل پنجره ها و دربها را از این مقدار کسر کنید.
مقدار سنگهای گوشه ای را از این مقدار کم کنید.
متراژ سنگهای گوشه ای:
ارتفاع دیوار یا ناحیه موردنظر را اندازه بگیرید.

2) الگوی دلخواه:

طراحی الگوی موردنظر سنگها توسط چینش سنگهای نصب نشده در کنار هم قبل از شروع پروژه بسیار مفید خواهد بود،  به این صورت به یک طرح متعادل از شکل ها اندازه ها و رنگ های گوناگون سنگ خواهید رسید.   همچنین برای دستیابی به ترکیبی بهتر و ظاهری طبیعی تر قطعات سنگ را از جعبه های مختلف انتخاب کنید.

3) سطح:

می توانید سنگ های ما را مستقیماً روی سطح هر دیوار آجری تمیز ( آب بندی نشده ، بدون رنگ و زیرسازی نشده )، بلوک های بتنی و یا هر سطح بنایی نصب نمایند.

4)  آماده کردن زیرسازی سطوح:
نصب روی بتن ، سطح بنایی گچ و دیگر سطوح بنایی.
درصورتیکه تمام سطوح عاری از رنگ ، مواد ضد آب یا پوشش گچی باشد، نیازی به استفاده از مش فلزی نیست. در صورت لزوم سطح را با فشار بشویید و آنرا با یک برس سیمی خط بیاندازید.

سنگ های گوشه ای:

در ابتدا سنگ های گوشه ای را نصب کنید. گوشه ها دارای یک لبه کوچک هستند. گوشه ها را یکی در میان بزرگ و کوچک نصب کنید تا هر لبه زیر لبه مخالف خودش در سنگ بالایی باشد. با استفاده از یک ماله بنایی پشت سنگ را با یک لایه نازک 1/25 سانتیمتری از ملات بپوشانید. سنگ را محکم در جای خود بفشارید و با جابجایی آرام دست خود، اتصال حاصل را محکم تر کنید. ملات پشت سنگ می بایست
کاملاً فشرده شود. بصورتیکه از اطراف سنگ نصب شده بیرون بزند و دور آن را بگیرد.

5) بکار بردن ملات:

سنگها را از پایین به بالای دیوار نصب کنید. از یک ماله بنایی برای پوشاندن زیر سنگها با یک لایه نازک 1/25 سانتیمتری از ملات استفاده کنید. همیشه هنگامی که سنگ را در جای خود می فشارید تکانهای آرامی به دست خود بدهید تا سنگ با جابجایی های کوچک به طرفین در جای خود محکم تر شود. با استفاده از ماله، ملات لازم را پاک کنید. اگر تصادفاً ملات روی سطح سنگ ریخت آنرا با آب پاک نکنید
چون باعث لکه دار شدن سنگ می شود. در عوض اجازه دهید تا ملات کاملاً خشک شود و سپس آنرا با یک ماهوت پاک کن تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که به طور میانگین 5 درصد از سنگها در برش و شکل دادن به ضایعات تبدیل خواهند شد.

6 ) تنظیم اندازه و شکل سنگ ها:

بندکشی:

بعد از نصب سنگها، اتصالات و فضای بین سنگها را بوسیله کیسه بندکشی پر از ملات کنید. پرداخت ملات کشی همیشه بخش پر کار نصب سنگ است. پس از حدود 30 تا 60 دقیقه و هنگامی که ملات خشک شد، لکه های ملات با استفاده از یک ماهوت پاک کن یا برس خشک و سفت از بین خواهد رفت. هنگام ایجاد یک بندکشی تورفته سنتی، از یک چوب یا ابزار دیگر استفاده کنید هنگامی که بندکشی نمدار است از برس استفاده نکنید چون این کار باعث لکه دار شدن همیشگی سنگ ها می شود.

7) قطع کردن زائده ها:

ممکن است بعضی از سنگ ها برای حفظ وضعیت یکسان اتصال ها یا جلوگیری صحیح هنگام نصب به برش یا تغییر شکل نیاز داشته باشند. دقیق ترین برشها بوسیله تیغه الماسه اره های گرد بر یا فرز حاصل می شود. و نمای پرداخت شده قوی تری را ایجاد می کنند.
میتوان مانند کاشیکاری ازیک تیشه یا گازانبر با دهانه بزرگ نیز استفاده کرد.

8) تمیز کردن سنگها:
با گذشت زمان سنگ ها ممکن است کثیف شوند. این کثیفی ممکن است بوسیله محلول غلیظ صابون یا شوینده ها در آب و برس زبر پاک شوند. از برس سیمی استفاده نکنید چون به سطح سنگ آسیب می رساند همچنین سطوح سنگ را به وسیله اسید یا محصولاتی با پایه اسید تمیز نکنید. شستشو با فشار هم از طرف ما توصیه نمی شود.

سنگ مصنوعی چیست؟

ملات سنگ مصنوعی

ترکیبات سنگ مصنوعی به طور کلی، استفاده از سنگ های طبیعی به عنوان متریال اصلی، در ساخت تمامی سنگ های رودخانه ای مشاهده می‌ شود. اما برای القای زیبایی، بهره گیری از مواد آلی و معدنی و همچنین پلیمری، می‌ تواند به صورت متغیر قابل مشاهده باشد. با این حساب هر نوع از سنگ مصنوعی، می‌ توانند به صورت جداگانه در بیان ترکیبات اصلی، مورد سنجش قرار بگیرند.

موادی که برای ساخت سنگ های مصنوعی به کار می روند طوری انتخاب می شوند که برای کار های داخلی و خارجی ساختمان منا سب باشد . تکنولوژی ترکیبی ویبره پرس و مرمر با استفاده از واش بتن وکمی آب نیز حدود 60درصد خواص سنگ طبیعی را دارا می باشد.

نکته مهم : سنگ  مصنوعی ,از رزین  ,سیمان ,ماسه و سایر افزودنی ها تولید میگردد .

در محصولات سمنت پلاست (سنگ مصنوعی )به دلیل استفاده از رزین جذب آب محصول بسیار کاهش پیدا میکند وبا توجه ضخامت پایین آن در هنگام نصب باید به نکات زیر توجه کنیم :

  1. 1- سطح زیر کار به خوبی متراکم وکوبیده شود .
  2. سنگ مصنوعی را با استفاده از ملات خیس (ماسه – سیمان ) به همراه چسب بتن  میتوان نصب کرد .
  3. میتوان از چسب کاشی برای نصب استفاده کرد.

متریال طبیعی این محصول، سنگ طبیعی موجود در کوهپایه ها می‌ باشد که می‌ تواند در شکل و شمایل مختلف، مورد بهره برداری قرار بگیرد.

متریال غیر طبیعی این محصول برگرفته از سیمان و انواع افزودنی هایی با متریال پلیمری می‌ باشد. استفاده از متریال پلیمری در ساخت این محصول، علاوه بر اینکه وزن سبک و استقامت بالایی را برای محصول به وجود می آورد، نصب آسان و بدون دردسری را نیز ارائه می‌ کند.

مزایا سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی در مقایسه با سایر متریال و مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، از مزایای بالاتری برخوردار می‌ باشد. برای بیان موارد مهم آن، باید نصب سریع و راحت و همچنین تنوع پذیری بالای آن را مورد توجه قرار داد. استقامت این محصول در مقایسه با سنگ های طبیعی، بسیار بالا می‌ باشد.

افرادی که خواهان کاهش هزینه مصرفی برای ساخت و ساز هستند، با انتخاب سنگ طبیعی، نمی توانند ایمنی لازم را برای بنا ایجاد کنند. از این رو با پرداخت هزینه به نسبت بالا جهت تهیه سنگ های مصنوعی کردن و ساخت بهترین بنا از نظر کیفی، استقامت بنا در برابر صدمات جوی و غیر جوی، افزایش خواهد یافت.

کاربرد سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی همواره با توجه به نیاز بالایی که در صنعت ساخت و ساز دارد، مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته و روز به روز به حجم تولیدی این محصول در کشور افزوده می‌ شود. کاربرد سنگ مصنوعی گستره بسیار زیادی دارد که بخشی از آن ها در ادامه بیان خواهد شد.

استفاده از سنگ های مصنوعی در محوطه سازی به سبب زیبایی فوق العاده ای که دارا هستند، در کاربرد اصلی این محصول، جایگاه بالایی دارند. بهره بردن از سنگ مصنوعی نما و دکوراتیو، فضای داخلی و بیرونی ساختمان های مسکونی را جذاب تر می نماید.

محوطه سازی با سنگ رودخانه، می‌ تواند برای ایجاد مبلمان شهری زیبا و ایمن مناسب باشد. جذابیت فضای شهری با بکارگیری سنگ های رودخانه ای در تنوع ظاهر و کیفیت، در راس کار شهرداری می‌ باشد.

استفاده از این محصول در نوع ساده و بدون نقش و نگار در واش بتن، از کاربرد دیگر این محصول می‌ باشد. بتن ریزی برای ساخت یک بنا، گام ابتدایی برای ساخت بنا است، با این حال استفاده از انواع سنگ های مصنوعی در ترکیبات بتنی، استحکام خوبی را برای بتن مورد استفاده اعمال می‌ کند. استحکام موردنظر در تثبیت متریال ترکیبی بتن و ایجاد سازه ای محکم و ایمن، حرف اول را می زند.

سنگ مصنوعی در چه مکان های کار برد دارد؟

استفاده از سنگ های رودخانه ای برای نما در فضای باز، از مزیت های اصلی این محصول می‌ باشد. استقامت این سنگ ها در برابر اشعه فرابنفش و همچنین تغییرات جوی ستودنی می‌ باشد. با این حال بهره برداری از انواع سنگ های مصنوعی در فضای باز به جهت متریال پلیمری که دارا هستند، امری غیر قابل انکار می‌ باشد.

سنگ رودخانه ای در دفینه چه کاربردی دارد؟” پاسخ این عبارت برای سازمان فرهنگی و تاریخی کشور مهم می‌ باشد. چرا که سنگ های رودخانه ای به عنوان نمادی خاص برای وجود دفینه در خاک، تلقی می شوند. لذا در صورت کندوکاو بخشی از منطقه تاریخی کشور جهت پیدایش دفینه های تاریخی و ماندگار، وجود سنگ های رودخانه ای بررسی می گردد تا از صحت وجود دفینه در آن منطقه، اطمینان لازم به دست آید.

سنگ مصنوعی در نمای داخلی

سنگ رنگی در نوع مصنوعی، همواره به جهت زیبایی بسیار بالایی که دارد، می‌ تواند در زمینه دکوراسیون، مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال سنگ رودخانه  در تنوع رنگی بالا، به عنوان یک متریالی جذاب و باکیفیت، در ساخت نماهای ساختمانی، نمای دیواری و مواردی دیگر به کار می رود.

قیمت سنگ مصنوعی

قیمت سنگ رودخانه ای نسبت به سنگ طبیعی، بر اساس زیبایی و متریال مورد نظر، مورد سنجش قرار می گیرد. لذا تولید کنندگان این محصول با بررسی دقیق متریال مصرفی و همچنین وزن محصول، می توانند هزینه تولید محصول را برآورد کرده و در ارائه قیمت فروش مناسب، کوشا باشند.

قیمت قلوه سنگ رودخانه  در نوع مصنوعی، نسبت به قلوه سنگ طبیعی، بالاتر می‌ باشد. لذا بهره گیری از کارخانجات و نیروی کار متخصص برای تولید این محصول، هزینه ای بالا را می طلبد که کماکان در قیمت گذاری این محصول، دخالت داده می‌ شود.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *