اینجا هستید:

  • خانه
  • >
  • مقاله
  • >
  • طراحی محوطه سازی و فضای سبز برای دانشگاه
طراحی محوطه سازی و فضای سبز برای دانشگاه

به اشتراک بگذارید:

طراحی محوطه سازی و فضای سبز برای دانشگاه

شاید فکر کنید که دانشگاه، محل تحصیل است و فضا سازی و استفاده از محوطه سازی در آن فرقی ندارد. شاید فکر کنید که وجود مبلمان شهری در یک دانشگاه، فرق چندانی به حال دانشجو ندارد. باید گفت که این تصور شما، کاملا اشتباه است. دانشگاه هم مانند فضای یک پارک یا یک ویلا، باید زیبا باشد. اگر این زیبایی در چشم باشد، حال و هوای دانشجو و استاد، بسیار خوب خواهد بود. درس خواندن در چنین مکان هایی، لذت بخش خواهد بود.

اصول محوطه سازی در دانشگاه

اگر می خواهید شناخت بیشتری از مبلمان شهری و اصول محوطه سازی در دانشگاه بدانید، حتما تا انتهای مطلب را مطالعه کنید. ما در اینجا، به سه پرسش اساسی در این زمینه، پاسخ داده ایم:

  1.  اصول محوطه سازی در دانشگاه چگونه باید باشد؟
  2.  بخش های مختلف محوطه سازی در دانشگاه کدام است؟
  3.  فضای باز مرکزی دانشگاه چگونه باید طراحی شود؟

طراحی محوطه سازی و فضای سبز برای دانشگاه

اصول محوطه سازی

اصول محوطه سازی در یک دانشگاه باید به همان میزان که در یک ویلا و یک شهرک، رعایت می شود، مورد توجه قرار بگیرد. قرار نیست یک دانشگاه، خشک و خالی باشد و فقط از یک یا چند ساختمان تشکیل شده باشد. اگر محوطه و فضای سبز در یک دانشگاه به خوبی و اصولی، طراحی شده باشد، زیبایی محوطه، در روح و روان دانشجویان تاثیر گذار خواهد بود.

برای داشتن یک محوطه و فضای سبز یک دانشگاه، باید از یک طراح و معمار کمک گرفت. در واقع محوطه سازی نوعی سطوح کاربردی زمین و ساختمان یا حتی همین دانشگاه است. در علم محوطه سازی باید طبق اصول خاص معماری، گیاهان و مصالح و زمین و دیگر عناصر طبیعت را جوری به خدمت گرفت و ترکیب کرد، که با ساخت یک محوطه، بتوان به انسان خدمت کرد. ساخت محوطه در یک دانشگاه می تواند ترکیبی از فضای سبز و درختان و ساختمان و مصالح باشد. با ایجاد مبلمان شهری، می توان یک فضای زیبا در دانشگاه ایجاد کرد.

شش روش کاربردی در محوطه سازی فضا

اگر نگاهی به دانشکده های معروف معماری در دنیا بیندازید، می بینید که طراحی منحصر به فرد آن ها توسط یک استاد معماری، توانسته است در دنیا زبانزد باشد. اگر در طراحی و اصول محوطه سازی یک دانشگاه، موارد شش گانه ی زیر رعایت شود، مطمئنا یک محوطه ی زیبا ایجاد خواهد شد:

  • سادگی:

زیبایی در سادگی است. پیچیدگی محیط، سردرگمی ایجاد می کند.

  • تمرکز:

نقطه کانونی مورد نظر در یک دانشگاه که اصولا محل ورود آن می باشد، باید متمرکز روی زیبایی و چشم انداز باشد.

  • تعادل:

منظور تعادل و تقارن در کاشت درختان و فضای سبز و نحوه ی هرس کردن و تعادل با اشکال هندسی در محوطه و پیاده رو است.

  • ریتم و خط:

یعنی رعایت فواصل تکرار در یک مسیر توسط عناصر. مثلا کاشت درختان با فاصله ی معین در کنار پیاده رو در دانشگاه. یا گذاشتن گلدان در فاصله های استاندارد در محیط.

  •  وحدت:

یعنی یکپارچگی و هماهنگی در کل عناصر در کنار یکدیگر که در نگاه اول، می توان هماهنگی آن ها را با هم تشخیص داد و پی به ربط یکدیگر برد.

  • نسبت:

که همان تناسب و ارتباط بین تمام عناصر است. درک هر کس از محیط، متفاوت است.

  • استفاده از متریال  های  مختلف  در  محوطه  سازی

جزعیات  و  مصالح مختلفی  برای  طراحی دانشگاه  قابل استفاده است  از متریال های  محبوب  عبارت  از  : واش بتن  ، موزاییک، سنگ رود خانه  است .

بخش های مختلف محوطه سازی در دانشگاه

در یک دانشگاه برای محوطه سازی باید اقدامات خاصی کرد. اصولا دانشکده ها باید طبق نامی که دارند، در یک فضایی که تقریبا مناسب آن باشد، بنا شوند. مثلا در مرکز یک دانشکده ی علوم پزشکی باید نماد و المان هایی طراحی و نصب شود که بتوان فهمید که محل مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی است.

البته برخی از قسمت ها می توانند در هر دانشکده ای مشترک باشند. به عنوان مثال، فضای سبز و درختکاری، در کنار هر دانشگاه و دانشکده ای، لازم است. طراحی بخش هایی مانند پیاده رو که می تواند از واش بتن و سنگ رودخانه تشکیل شده باشد، از جذابیت هایی است که می تواند چشم انداز دانشگاه را زیبا کند.

طراحی محوطه سازی و فضای سبز برای دانشگاه

فضای باز مرکزی

مرکز یک دانشگاه یا دانشکده، دقیقا جایی است که در وسط آن قرار دارد. در واقع محیط داخلی دانشگاه و هر کدام از دانشکده ها، هر کدام یک مرکز دارند که می تواند به شدت در چشم باشد و در لحظه ی اول در نگاه دانشجو، کارمندان و اساتید، نقش ببندد.

بهتر است در مراکز و فضای باز مرکزی، از مبلمان شهری و طراحی فضای سبز استفاده کرد. می توان این طراحی را به گونه ای انجام داد که در لحظه ی ورود، بهتر به چشم بیاید. دانشگاه محل تحصیل است ولی نباید به گونه ای طراحی شود که دانشجو نتواند از فضای باز استفاده کند.

و کلام آخر

در طراحی و محوطه سازی فضای دانشگاه، بهترین کار، تهیه ی یک نقشه و پلان معماری است. یک طراح و معمار، به راحتی می تواند این مهم را انجام دهد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *