اینجا هستید:

تعریف پنت هاوس و اصول محوطه سازی آن

به اشتراک بگذارید:

تعریف پنت هاوس و اصول محوطه سازی آن

امکانات و قابلیت‌های محوطه سازی در پنت هاوس یکی از مشخصه‌هایی است که علاوه بر فضای وسیع‌تر و جایگاه برتر، وجه تمایز این فضاهای داخلی در ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی و تجاری را برجسته‌تر می‌کند. اضافه شدن فضای باز به‌صورت ایوان‌ها و روف گاردن‌های زیبا و کاربردی در انواع پنت هاوس امکان ساخت و ساز فضاهای سبز، محوطه‌های نشیمن و باربیکیو و اصولاً هر نوع محوطه سازی دیگری با استفاده از مصالح جذابی مانند سنگ رودخانه که استفاده از آن‌ها بیشتر از فضاهای داخلی در فضاهای خارجی معنا دارد، باعث شده که دست طراحان دکوراسیون داخلی باز باشد و با هدف ساخت زیباترین و کاربردی‌ترین محوطه‌ها، مزیت‌های پنت هاوس و زندگی یا کار در آن را بیشتر کنند.
محوطه سازی در پنت هاوس از طریق هر نوع مصالحی از بتن اکسپوز گرفته تا چوب ممکن است، البته بهترین استفاده‌ها از مصالح مختلف در آن، نیازمند آشنایی با این مکان و ویژگی‌هایش است.

پنت هاوس چیست؟

تعریف پنت هاوس در ساده ترین شکل به این صورت است.به طبقات و واحدهایی که در مرتفع‌ترین قسمت ساختمانی‌ها یا برج‌های لوکس مسکونی یا تجاری قرار دارند پنت هاوس می گویند. قانون نانوشته در مورد پنت هاوس‌ها حکم می‌کند که از نظر امکانات (چه از نظر موقعیت و چه از نظر سخت افزار) دارای وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سایر طبقات و واحدهای همان ساختمان باشند. آسانسور اختصاصی، استخر، فضای سبز و همین‌طور برخورداری از چشم انداز وسیع از ویژگی‌های مهم پنت هاوس است. ویژگی چشم انداز فوق‌العاده در پنت هاوس معمولاً از طریق محوطه سازی و ساخت فضاهای تأثیر گرفته از حیاط‌ها و یا مبلمان شهری، به‌صورت روف گاردن کاربردی می‌شود و به همین دلیل اغلب از مصالح بسیار متنوعی، مصالحی که در واحدهای معمولی امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد یا محدودتر است، استفاده می‌شود. این دایره وسیع قدرت انتخاب در به‌کارگیری مصالح مختلف و اضافه کردن جنبه‌ها و انرژی‌های مختلف به محوطه، جذابیت اصلی انواع پنت هاوس به شمار می‌آید و توسط طراحان مختلف بر روی آن تأکید می‌شود.

تعریف پنت هاوس و اصول محوطه سازی آن

انواع پنت هاوس

انواع مختلف را با توجه به معیارهای مختلفی می‌توان طبقه‌بندی کرد. مهم‌ترین این معیارها انواع این فضاهای مسکونی یا شغلی را بر اساس مساحت، امکانات و تعداد طبقات دسته‌بندی می‌کنند که مهم‌ترین معیار هم همین مورد اخیر؛ یعنی تعداد طبقات پنت هاوس است.

پنت هاوس فلت

پنت هاوس فلت یا یک طبقه به پنت هاوسی گفته می‌شود که طراحی آن بر اساس فقط یک طبقه انجام شده و در آن هیچ طبقه دیگری وجود ندارد. البته در برخی از تقسیم‌بندی‌ها پنت هاوس‌های دارای فضاهای دارای سطح متفاوت یا نیم‌طبقه را هم در دسته انواع پنت هاوس فلت قرار می‌دهند، اما تعریف اصلی این نوع سازه به صاف بودن و تک طبقه بودن آن اشاره دارد.
محوطه سازی در این نوع پنت هاوس‌ها بیشتر به‌صورت روف گاردن است و در مواردی که مساحت بالا باشد، از ایوان هم استفاده می‌شود.

پنت هاوس چند طبقه

به دلیل لزوم برتری پنت هاوس از نظر تمامی امکانات نسبت به واحدهای معمولی، این واحدها اغلب به‌صورت چند طبقه (دوبلکس و تریپلکس) ساخته می‌شوند. این نوع طراحی درست مانند پنت هاوس فلت امکان محوطه سازی را به‌صورت روف گاردن یا ایوان فراهم می‌کند.

استفاده از سنگ رودخانه در پنت هاوس

سنگ رودخانه از جذاب‌ترین مصالحی است که به هر دو صورت خام یا به‌عنوان مواد اولیه ساخت مصالح ساختمانی دیگر مانند واش بتن، قابلیت استفاده دارد. ویژگی اصلی این نوع مصالح از نظر کاربرد استحکام و دوام بالا در برابر عوامل محیطی مختلف، همچنین تنوع عالی رنگ و اندازه است. سنگ رودخانه از نظر حسی هم انتقال‌دهنده روح و حس‌وحال رودها و رودخانه‌ها و ساحل است و به‌راحتی قابل اجرا بوده و این فضاهای طبیعی را بازسازی می‌کند.

یکی از مرسوم‌ترین استفاده‌ها از این مصالح در محوطه سازی پنت هاوس است و به‌عنوان مصالح خاص و محبوب شناخته می‌شود. برای استفاده از سنگ رودخانه در قسمت‌های فضای باز پنت هاوس انتخاب‌های زیادی وجود دارد. استفاده به‌عنوان پوشش تمامی یا بخش‌هایی از محوطه، استفاده در اطراف گلدان‌ها و درختچه‌ها، استفاده در اطراف استخرها و… از امکاناتی است که سنگ رودخانه در دسترس طراحان محوطه پنت هاوس قرار می‌دهد و بسته به خلاقیت و نیازهای مختلف، قابل گسترده‌تر شدن هم هست.

تعریف پنت هاوس و اصول محوطه سازی آن

استفاده از مبلمان شهری در پنت هاوس

مبلمان شهری به هر نوع محوطه سازی که فضاهای نشیمن قابل استفاده‌ای ارائه دهند و از این طریق امکان تجمع و برگزاری دورهمی‌های مختلف را فراهم کند، گفته می‌شود. برای مثال یک فضای باربکیو کوچک یا حتی یک نیمکت تهیه شده در یک پارک، یک نوع مبلمان شهری است. کاربردی بودن این محوطه‌ها و اضافه کردن و القای حس اجتماعی، دلیل اصلی متداول بودن استفاده از مبلمان شهری در فضاهای مناسبی مانند حیاط در خانه‌های مسکونی یا ساختمان‌های شغلی است. بر همین اساس وجود محوطه‌هایی به این سبک در پنت هاوس هم جنبه‌های اجتماعی این فضاها را برجسته می‌کند.

مشخص شد که یکی از دلایل جذابیت انواع پنت هاوس وجود چشم‌انداز وسیع است که به ساکنان اجازه می‌دهد به‌نوعی غیرمستقیم با دنیای بیرون به‌خصوص شهر و آدم‌هایش وصل شوند.

در این میان وجود یک عنصر واسطه با کاربرد برجسته‌تر از پنجره می‌تواند جنبه‌های عملی‌تری به این ارتباط اضافه کند، به‌این‌ترتیب که اجرای محوطه سازی به سبک مبلمان شهری در پنت هاوس ارتباط مستقیمی را که برای افراد مطلوب است با فضاهای شهری داشته باشند و به‌نوعی به دلیل ارتفاع و دسترس‌پذیری سخت غیرممکن است، ممکن می‌سازد. به زبان ساده این واسطه و عنصر کاربردی در پنت هاوس، احساس جزیره بودن ساکنان این واحدهای لوکس را کم‌تر می‌کند، به همین دلیل در نظر گرفتن آن می‌تواند کاربردی و جذاب باشد.

استفاده از بتن اکسپوز در پنت هاوس

بتن اکسپوز به‌عنوان یکی از مصالح مدرن پوشش دیوار و زمین به‌خصوص در طی سال‌های اخیر جایگاه مناسبی در طراحی داخلی و خارجی پیدا کرده است و از چشم طراحان پنت هاوس هم پوشیده نمانده است. علاوه بر امکان استفاده از این مصالح به‌صورت تایل‌های آماده، به‌صورت اجرا در محل هم می‌توان از بتن اکسپوز در فضاهای خارجی پنت هاوس استفاده کرد. این نوع پوشش کف ظاهر بسیار مدرنی به محوطه‌های خارجی پنت هاوس می‌دهد و در کنار جنبه طبیعی فضاسبز و سنگ رودخانه، و جنبه کاربردی مبلمان شهری، جنبه تناسب و ارتباط بین اجزای مختلف در محوطه را هم به‌خوبی ایجاد می‌کند.

تعریف پنت هاوس و اصول محوطه سازی آن

جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *